الكرمة..قلبى المؤمن

قد لا يستطيع صوت الحياة الذى فى ان يصل لاذن الحياة التى فيك ولكن لنتكلم على اى حال لئلا نشعر بوحشة الانفراد

Tuesday, February 13, 2007

مفضوح ..مفضوح يا ولدى

فوجئت بدعوة الطيب لى كى اكتب عن نفسى خمسة اسرار من حياتى وهو امر بالنسبة لى لا يدعو الى الحيرة على الاطلاق..تستطيعوا ان تسمونى امراة بلا اسرار..ولكن هناك بعض الاشياء الصغيرة التى يسعدنى ان تشاركونى اياها
ابدأ بحياتى العاطفية وفى هذا الشان فانا دائما اقر بانى_لما بحب بتدهول_وهو امر يسعدنى كثيرا...واعتقد بانى احببت..تدهولت..مرة واحدة الى الآن..وهى المرة الوحيدة ايضا التى قال لى فيها انسان انه يحبنى وهذا طبعا قبل ان يكتشف انى مثل اخته_شوفتوا الوكسة_وسرى ياتى من المرة الوحيدة التى قابلته فيها وكان لقاء متحفظا للغاية حيث ذهبنا الى المقهى منفصلين وخلرجنا منفصلين ايضا ..ولكننى اعترف اننى حين كنت اضع يدى على الطاولة كنت ادعو الله من كل قلبى ان تصطدم يده بها بقصد او بدون قصد..ولكن الله لم يستجب والحمد لله رب العالمين
سرى الثانى من الطفولة وهى مرحلة اعتقد انها اصعب فترة فى حياة الانسان حيث نفتقد شىء مهم جدا للعيش وهو الثقة..اعتقد ان كل واحد فينا يتذكر مواقف من طفولته كان يود فيها لو يفعل كذا وكذا ولكن شجاعته خانته..المرة الوحيدة التى تمردت فيها كانت بحق وكيلة مدرستى التى كانت تعنف الفتيات التى يخالفن الزى او يرتدين رباطا ملونا للشعر وكانهن بلا كرامة فقمت بكتابة رسالة ملغمة بما لذ وطاب من الشتائم ورسمتها فى هيئة راقصة درجة عاشرة..وقد قامت الدنيا بعد تلك الخطابات ولكن لم يكشفنى احد لانى كنت طالبة ملتزمة جدا..
وسرى الثالث انا شخصيا لا اعرف سره وهو كراهيتى لاغنية نجاة ..بحلم معاك لدرجة ان اخوتى يستخدمونها فى الضغط على لانهم يعلموا ان جسدى يقشعر لها
السر الرابع هو الذى ساغالب نفسى لاكتبه..فمنذ ايام سمعت ان جارة لى ستتزوج وهى فى مثل سنى تقريبا..يومها لا اعرف لماذا اكتئبت..انا اعلم انى لست حقودة على الاطلاق ولا اكره الخير لاحد ابدا.. ولكن ربما لانى تذكرت حياتى ..تجربتى الصعبة..اشعر ان الوحدة مصيرى..لدى هاجس ان العنوسة تنتظرنى
واخيرا..حكاية صغيرة ..فى يوم من الايام كنت ساصبح مجرد ذنب على كتف امى..فكم حاولت التخلص منى وجربت كل الوصفات الشعبية..ولكننى جبلة من يومى..تظن امى ان هذا الامر قد يزعجنى ولكن الحقيقة هى انى اسعد جدا بتلك الرواية وافخر بها..فقد كان الله مصمما على مجيئى الى الدنيا..وقد اتيت

8 Comments:

Blogger ألطيبُ said...

مريم
يسعدني ايما سعادة انك استجبتي لدعوتي وكانت استجابتك متميزة فقد كتبت حقيقة ما يتشوق الانسان لقراءته واحسنت الاختيار هذا اولا
ثانيا لا اعتقد ان فتاة مثلك بهذه الروح وهذا الكم الذي يدهشني من سرعة البديهة وخفة الدم التي لا تضاهيها خفة دم رغم تجربتها الصعبة كما قلت والتي بالطبع اجهلها تماما لكن لا اعتقد انه من الممكن ان يكون مصيرك العنوسة اللهم الا اذا اتعمى الشباب ولم يعد فيهم واحد يعرف يميز ويحس
سوف اكتب لك اكيد لانه تسعدني معرفتك اكثر .. بعدين ايه حكاية 45 كيلو دي ؟؟؟ لازم ازغطك شوية ؟؟؟ اوعي تزعلي مني انا امازحك يا مريم
لك مني اطيب التحية والتمنيات
الطيب

10:27 AM  
Blogger ألطيبُ said...

انا دورت لغاية ما اتقطع نفسي ؟؟ ومالقيتش البتاع ده اللي طلبته منك وقلتيلي دور عليه تلقاه دور عليه دور ؟؟؟ باين عليكي يا مريم حتشتغليني ؟؟؟ الا اذا كنت انا بقيت لا بشوف ولا بميز ولا بحس زي اللي اتكلمت عنهم ؟؟؟

10:34 AM  
Anonymous Anonymous said...

سلام عليكي يا مريم
اعترفاتك جميلة و لكن اتعجبت انك مش بتحبي اغنية نجاه لاني بحبها جدا و بحس ان انا بطير في الهوا لما بسمع صوت نجاه لوحدها فما بالك باغنية رومانسية جدا زي دي
.....
من احببتي الحمد لله انه محققش رغبتك انه يمسك ايدك
الحمد لله كده و الله احسن حاجة لانك كنتي هتضايقي جدا لانكم مكملتوش سوا
......و ان شاء الله ربنا يرزقك بواحد يحبك جداجداجدا و و ربنا يفرحكوا في حيواتكوا سوا و يعوضك عن اي لحظة الم او احباط
......
الحمد لله ان ماما منجحتش و انك موجودة معانا في الدنيا
نورتي الدنيا يا مريوم
بالمناسبة انا برده اعز صحباتي في الكلية اسمها مريم
شفتي الصدفة :)

دمتي جميلة و رائعة
سلام
مها

3:17 PM  
Blogger مريم said...

والنبى كفاية يا طيب احسن اصدقك وانا عبيطة وبصدق وساعتها ممكن ادبسك واتجوزك تخليص حق والايميل يا معلم فى صفحة بياناتى وبعدين انا اقدر اشتغلك
ثانيا لو عايز تزغطنى فانا مش بحب عزايم المراكبية يعنى الخلاصة ابعتلى حبة كسكسى حلوين

11:09 AM  
Blogger مريم said...

يا مهمومة يا جميلة
الصدفة دى تسعدنى انا اكتر
وانا معاكى وبحمد ربنا انه ممسكش ايدى لانى بجد فخورة ان عمر حد ما مسك ايدى

وبالنسبة لماما فوالله انا سعيدة انى مكنتش سبب ان ربنا يزعل منها لانى بحبها قوى

11:12 AM  
Blogger elkamhawi said...

اجابتك على ما اظن انها صريحة جداً وعايز اقولك حاجة الله لا يصمم الله يريد فقط ولا اية
وربنا يوفقك

6:53 PM  
Blogger محمد حمدي said...

أنا قريت التدوينه دى عند كذا مدون , لكن بجد محسيتش بيها غير لما قريها عندك ... على الصعيد العملى إنتى بجد ليكى قلم بينقط كلام رائع, وبتهتمى بأصغر التفاصيل الى بتضيف على الكتابه كلها سحر خالص ...

أما على الصعيد الشخصى فا أنا اقدر أقولك إن أنا وإنتى توءم فى الشخصيه , وياريت لو تكلمينى عشان أنا دورت على الإيميل فى البروفايل ملقتهوش , أنا إيميلى فى البروفايل ياريت تبعتيلى عليه

وإستمرى يا مريم .. إياكى فى يوم تبطلى كتابه ....

سلام

10:15 AM  
Blogger Ehab said...

يا بختك بصراحتك وشجاعتك
مش هاقول اكتر من كده
سلااااااااااااااااااااام

1:48 AM  

Post a Comment

<< Home