الكرمة..قلبى المؤمن

قد لا يستطيع صوت الحياة الذى فى ان يصل لاذن الحياة التى فيك ولكن لنتكلم على اى حال لئلا نشعر بوحشة الانفراد

Tuesday, May 08, 2007

اصحى يا نايم..احضن العاشق

يا هب ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااة
هكذا تنادينى امى..وهكذا توقظنى..فهى تقف خارج الغرفة وبينى وبينها خمسة امتار لتوقظنى بنداءاتها التى تثير فى الضيق والحنق والرغبة فى خنق شخص ما_ليس هى بالطبع_..فأنا لا اكره شىء كالاستيقاظ على صوت عالى..وقد علمتنى معاناتى ان اوقظ اخوتى او حتى امى نفسها بصوت خفيض تصحبه هزة رقيقة_يا عينى ع الحنان_فلا احب لاحد ان يبدأ يومه بهذا الانفعال المقيت..ورغم ذلك فان ايقاظ شخص ما هو مهمة ثقيلة على نفسى ودائما ما ادعها لغيرى ان امكن
من اجل هذا كله..خطر لى بالى السؤال..واحدا من اسئلتى الدائمة عنا..حبيبى وانا..اسئلة عن التفاصيل الصغيرة التى اراها ترسم عمرنا المشترك..العمر الذى اعيشه رغما عن البعد..اسأل نفسى كيف اوقظه..واحاول ان اضع الخطط المثلى لهذا الحدث العظيم..ايقاظ سيد عمرى
حسنا...انا الآن اقف على باب غرفتنا..واقترب..اقترب برفق..وانا اقيس خطوتى..ازن انفاسى..اهيىء اعصابى للحظة التى سأرى فيها عينه من جديد..اميل على اذنه واهمس بأسمه الشفاف..اهمس برفق..يتململ ويتجاهلنى..فأغرق وجهه بالقبلات..اقبله برفق.. أراه يبتسم وهو مازال مصرا على الرفض..فألتقم اذنه بين اسنانى واضغط عليها.. اضغط برفق..من فمى تحدثه روحى وترسل محبتى اليه لتوقظه ..ولكن بلا فائدة
استدير الى الشمس واعتذر لها..اغلق بوجهها شرفتنا..ثم اعود اليه..واتدثر الى جواره .. احتضنه..احتضنه برفق..فلم يحن موعد استيقاظه بعد

22 Comments:

Blogger ذو النون المصري said...

الحمد لله
انا لا اعاني من مشكلة الصحيان لاني اصحو في اي ساعه اريدها
و لا اترك لاحد ان يوقظني الا المنبه
تحياتي

12:53 PM  
Blogger سندباد said...

طيب امتي ميعاد صحيانه

2:20 PM  
Blogger Amr Ahmed said...

اصحي يا هباااااااااااااااه

طب مش هيروح الشغل ولا ايه

طب الكلام ده ممكن اول شهر شهرين

بعد كده

هتدخلي

تزغديه
اصحاااااااااااااا
هو:يا فتاح ياعليم يا رزاق يا كريم

جنابك:ياخويا اصحي هو انا هلاقيها منك ولا من عيالك
الواد مش راضي يروح المدرسة

هو:ادي اللي بناخده منك

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

انا بهزر متضربيش

ربنا يسعدك

5:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

احساسك رائع جدا بس يابنتي كده انتوا هتعيشوا على فيض الكريم ياحبيبتي وهتقولوا عشانا عليك يارب احساس رائع اتمنى كلنا نعيشه

11:47 PM  
Blogger إبـراهيم ... said...

صبااااااااااح الخييييير يا هبـة ، أنا عاوز أقول لك عجبني تعريفك لنفسـك قوووي :) .............. أما بقى مشكلة الصحيان ف دي عااااااااادي جدًا ...

.
.
تحيااااتي ، وسلاامي لإسكندرية وأهل اسكندرية كووولهم

12:43 AM  
Blogger مريم said...

ذو النون
منورنى بجد وتسعدنى زيارتك
بس انا عايزاك تنتعش كده وبكره يا عم الصين تعملنا منبهات بتبوس

....

سندباد
ايه يا سندباد ما تسيب الراجل يقوم براحته ده حتى شقيان طول الليل
بيغسل المواعين يعنى..متفهمنيش غلط

...

عمور
ماشى يا عمور ربنا يسامحك
ابقى تف على وشى لو المدام مصحتكش بدش مية ساقعة ومن الصباحية يا معلم قشطة

...

قلوب حائرة
اولا مرحبتين وثانيا ايه يعنى لما نبقى على فيض الكريم انا شخصيا من بتوع تغدينى جبن وزيتون وتعشينى بطاطا
تحياتى

...

ابراهيم
شكرا بجد
بالنسبة للصصحيان فهو مش مشكلة اصلا هو فى الذ من كده
والتحية وصلت وهم كمان بيسلموا عليك

9:08 AM  
Blogger سندباد said...

احلي فيكي الصراحة

1:25 PM  
Blogger ألطيبُ said...

مريم
يعني والله حلفت اني مش حعلق بس قلت لنفسي مش معقول دي مريم ؟؟ وانت بتموت في الحليب بالشوكولا
يعني يا مريم لو كل ما حتصحيه حتبوسيه وتحضنيه وتتدثرين ثانية الى جواره مش حنخلص ابدا وبعد كام اسبوع الراجل ركبه حتسيب منه ؟؟؟؟ خفي عليه شوية وقلبي معاااااااه
الطيب

11:35 AM  
Blogger مريم said...

طيب
اولا متحلفش عليا تانى
ثانيا انا عارفة النق بتاعك
ربنا يستر عليا انا

9:37 AM  
Blogger مريم said...

سندباد
هى وصلتك كده؟
ماشى يا عم

9:39 AM  
Blogger مريم said...

سندباد
هى وصلتك كده؟
ماشى يا عم

9:39 AM  
Blogger vetrinary said...

ياه
ده ايه الرومانسيه فى الاداء دى
محدش عندنا بيحاول يصحينا
عشان بضرب بالمخده
وبزعق والكلام ده
بس متهيالى لو حد صحانى بطريقتك دى
mmmm
هاستهبل ولا كانى واخد بالى اصلا

9:55 AM  
Blogger مريم said...

vet
استهبل يا اخويا استهبل
مش عيب برضه

10:20 AM  
Blogger الســـاحر said...

هى الفكره جميله جدا
وجديده
دا شىء يدل على حسك العالى
وتشبيهك جميل جدا
واسلوبك اجمل وفى النهايه سلامى والى الامام

8:06 PM  
Blogger إبـراهيم ... said...

بس هوا إنتي اسمك مريم ، ولا هبـة ؟؟؟؟؟

8:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hello, Mariam, Heba, or whatever!
I'm a top reader for your blogs since monthes. And all that I want is direct connection to you. I'm really looking forward to chatting with this highly-anonymous-fully-inspirational-girl!
I left you my space address, and here's my msn. Please connect:
ahmedzidan@hotmail.com

4:53 AM  
Blogger elkamhawi said...

يا بختوا ابن المحظوظة

6:12 AM  
Blogger أخف دم said...

مش هينفع اقول لك يا ريتنى انا .. عشان عييييب
بس بيتهيألى المعاملة دى مش هتبقى كده علطول يعنى .ز يعنى جربى بس كده انه ينسى يجيب كيس البن وهوه راجع وللا بجنيه اللانشون ..وانت هتقفيله ع الباب يعنى .. وبالشبشب كمان .. وساعتها .. هتضربيه بالشبشب بكل رومانسية وتقوليله
ما جيبتش اللانشون ليه يا حبيبى

7:46 AM  
Blogger مريم said...

الساحر
شكرا بجد بس المشكلة ان دى مش افكار بتطير دى احاسيس واقعية جدا يعنى اى صدمة هتعرضلها هتلغى كل اللى انت شايفه ده ..ادعيلى بقى اعدى من غير صدمات
...

ابراهيم
الاتنين يا ابراهيم وفى واحد تالت كمان ماهى حاجة ببلاش كده

...

زيدان
هوه انا صعب اوى كده ما الايميل عندك وبعدين انا التشات معايا صعب لانى لما بدخل بدور على شخص واحد وبفضل مستنياه ..بس على اى حال تسعدنى صداقتك

...

علاء
بلاش والنبى شغل شرارة ده وبعدين انا اللى بنت محظوظة ..وربنا يكملها بالستر ان شاء الله

...

اخف دم
ليه الحقد ده يا شباب ليه كلكوا مصممين ان مصيرى هو مصير الموظفين ده ..يا اخى انا عندى امل فى الله

9:42 AM  
Blogger Ehab said...

حرام عليكي تصحي الجراح ما احنا بنصحى كل يوم بضرب الجزمه هو يعني الواحد امتى يلاقي اللي يصحيه كده ويسيبه كمان ينام شويه يا شيخه الله يسامحك ويسعدك
بس انا متفائل ان اكيد لما اتجوز مراتي هتصحيني كده انا هاكتب كده في كراسة الشروط
آه لما يخترعوا منبهات الصين اللي بتبوس ديه زي ما قولتي ابقي اشتريلي واحد وانا هاديكي تمنه
سلااااااااااااااااااااااااااااااااام
يا عروسة البحر

11:33 PM  
Blogger مريم said...

ضرب الجزمة
دى حالتك صعب اوى
لا ده انت اكيد ربنا هيكرمك وهتشوف اخر دلع
احلم ومتخفش

3:14 AM  
Blogger Amira Hassan said...

فأنا لا اكره شىء كالاستيقاظ على صوت عالى

انا كده بردو و الله و ماما بردو بتصحيني كده

10:29 AM  

Post a Comment

<< Home