الكرمة..قلبى المؤمن

قد لا يستطيع صوت الحياة الذى فى ان يصل لاذن الحياة التى فيك ولكن لنتكلم على اى حال لئلا نشعر بوحشة الانفراد

Tuesday, May 29, 2007

من قال ان التبغ اغلى من دمى

كل الطرق تؤدى اليها..باستثناء طريق واحد اسمه الضمير..ولكننى فيما عدا ذلك اشعر وكأن كل من حولى يحرضونى عليها..فالازمات تتحلق حولى وتسطو على الهواء الذى اتنفسه..فاجد نفسى رغما عنى ابحث عنها واتصوروجودها لاقلل من توترى..حتى اغانى ام كلثوم التى تعلمت مؤخرا الاستماع اليها..لا اعلم لماذا يهيأ لى ان وجودها سيكمل الصورة..انا وثومة وهى..فاكهتى المحرمة..السجائر
....
بالنسبة لى ليست عالما غامضا فقد خبرتها من قبل..كنت مراهقة تريد ان تسبر غورها..ففعلت ببساطة ولم اجد الامررائعا او سيئا فقط اكتشفت ان التدخين يصبح عادة لمن يستسلم له وانا لم استسلم ومازلت اكره رائحتها..وان كنت اظن ان كراهيتى موجهة لدخان الآخرين..لا احب ان اتنفس دخان الآخرين..فهل سأكره دخانى..تلك هى المسألة
لقد نسيت حقا احساسى بها فقد مرت عشرة اعوام..وانا الآن اخشى التجربة اكثر من اى شىء..اشعر بالخجل واحاول ان ادافع عن نفسى..ماذا لو منعت الدخان من حافة الرئة..انا لا اريد استنشاقه بقدر ما ارغب بنفثه..لانفث معه غضبى والمى..احرقها هى بدلا من دمى
...
عندما اكون منهكة افكر فى الله..وافكر بالله..والى الآن مازلت ابحث فى صدرى عن شعور انسانى يبيح لى التعلق باستار الوهم والتبغ..فلطالما آمنت ان احاسيسى هى لغة حوارى مع الله..اشعر بازدواجية رهيبة..ثمة احساس يخبرنى ان المسألة لا تعدو كونها وسوسة شيطان ..واحساس آخريطمئنى بأن الفتاة التى فقدت ابهى سنين عمرها..والتى واجهت كل المرارت التى مرت عليها بابتسامة ذابلة ورددت ..انا اثق فى الله..الفتاة التى عانت مخاضا طويلا بان فيه الامل عبث..والنجاة مستحيل والبحث عن السعادة اهدار للوقت..هذه الفتاة تبدو لى مستحقة لأى شىء يخفف من المها وصداعهاوشجونها ولو كان لفافة تبغ
وان كنت ادعو الله وارجوه بكل سنينى التى بذلتها دمعا ..الا يجعلها ملاذى الاخير..فربما استحق ما هو افضل

18 Comments:

Blogger friend said...

تهت بين السطور ولكني ادعو الله ان يبعد عنك السجائر فهي داء مرضي القلوب

11:42 AM  
Blogger Xee said...

mariam ,

بالإصرار و الإرادة يستطيع الإنسان تحقيق ما يريد

انا في خلال ال 18 سنة اللي فاتو و هي فترة تدخيني إستطعت بإرادة من حديد إني أبطل 9 مرات
:)

عادة التدخين تصبح معضلة نفسية إن رفضها العقل و هوتها النفس

تحياتي

1:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

انا متابع مدونتك
تحياتي البالغة لك
ولشخصك الجميل اوي
ارجو ان تتحملي فانت علي مايبدو تتعرضين لضغط نفسي
لكنك تقولين انك قوية وتجتازين الازمات بالابتسامة
اتمني ان اراك دوما قوية يا اخت مريم
انت بجد بجد مثال يحتذي في الصبر والايمان والشخصية
تخطي اي ماضي يؤرقك واستنشقي عبير الغد
الله الموفق يامريومة
فادي عبد الوهاب طه

3:49 PM  
Blogger الطائر الحزين said...

كلنا نشعر بهذا الازدواج
و صراع النفس رهيب وهذا الصراع فى حد ذاته نعمة بدلا ان نرتضى الإثم
واعلمى ان الضمير هو رسالة الحى
تحياتى

4:14 AM  
Blogger سندباد said...

هابقي منافق لو قلتلك التدخين وحش يامريم اوعي ومش عارف ايه والحاجات دي لاني مدخن شره وبجد في السيجارة وسيلة تدمير وحرق اي حاجة بتالمني انما طالما قادرة انك تبعدي وارادتك قوية اقولك مالهاش لازمة ، متناقض في كلامي مش كده معلش استحمليني

6:31 AM  
Blogger مريم said...

جزر
اشكرك على صدقك فى النصح واعتذر عن تخبطى فانا نفسى شعرت بعدم ارتياح لطريقتى ولكننى كتبت هذا الموضوع وانا بين حالين مختلفين تماما
سامحونى لو سببت لكم صداع

...

xee
المشكلة فى الاحتياج وعدم القدرة على الصبر وان كنت لا انوى باى شكل من الاشكال ادمانها فهذا مرفوض تماما
وشكرا على الزيارة

...
فادى
شكرا لمتابعتك بس انا ولا مثال ولا دياولو ده انا كتلة احباطات يا اخى وبشكرك على كلامك بجد يعنى لى كتير

11:15 AM  
Blogger مريم said...

الطائر الحزين
انا اعلم انها اثم ولكننى انظر اليها كضرر اصغر
ولكننى سانتظر
شكرا

...
سندباد
انا مش شايفة تناقض ولا حاجة انا فاهمة كلامك كويس
ومقدرة نصيحتك ومتخفش انا لسه مقررتش يعنى

11:19 AM  
Blogger Ehab said...

يا مريم يا اختي سجاير ايه دلوقت انا جربتها لقيت طعمها زفت وندمت اني حطيت القرف ده في بقي لكن شوفي الهبل بقى لما يستحكم رحت فرح جماعه صعايده والشباب عزموا عليا بسيجاره بانجو تخيلي قولت اجرب لقيته برده معفن وطعمه مقرف جدا لكن اللي ضحكني انه طعمه مختلف عن السجاير صحيح لكن برده معفن فبصراحه اعجبت بتفننهم في انهم يشربوا مجموعة حاجات بالطعم المقرف ده انا بيتهايألي ان شرب السجاير هو اللي محتاج قوة اراده مش تبطيل السجاير
هههههههههههههههههه
وبعدين انا كده جربت السجاير والبانجو والشبشه فاضل بس الحشيش لكن انا متنازل عن الشرف ده لأي مغامر تاني غيري انا خلاص حرمت
وعايزك تبقي جامده عن كده حد يبقى عنده بحر اسكندريه ويفضل عنده هموم اقفي قدام البحر وارمي كل الهموم فيه ده انا اللي بروح من السنه للسنه بحوش الهموم عشان ارميها مره واحده فما بالك انك ممكن ترمي همومك فيه يوم بيوم وابقي تعالي عندي المدونه هعملك كوباية لمون باللبن تروق دمك وتعدل مزاجك
سلاااااااااااااااااااااااام
يا عروسة البحر

4:48 AM  
Anonymous Anonymous said...

Mariam Pasha, Helloz!
You're smoking, and you know how bad it's. So, noone can advice you, you can do it yourself! I believe you can :)!
Ah, btw, I forwarded you a tag from my space, please, answer and forward it, we mtnfdish!
The link to the tag: http://ahmedzidan.spaces.live.com/blog/cns!F79ADBDF8404CEA1!1192.entry

And, thank you.
Sir Zidan

1:19 PM  
Blogger sherif gharib said...

اولا انا اول مره ازور المدونه بتاعتك و عجبنى جدا الموضوع ده خصوصا انى ياما اتكلمت فيه فى موضوعات سابقه عندى لانى كتير قوى بحس ان السياره هى الصديقه اللى بحتاجها عندما يختفى او ينهار اى صديق و فى نفس الوقت بحس انها صديق السوى اللى بيدفعنى انى اضر نفسى من كل حاجه
ثانيا انا اندهشت و اتبسط فى نفس الوقت لما شوفت انك من اسكندريه اللى بعشقها
لانى نادر لما بشوف حد منها
تحياتى و اتمنى تشريفك عندى

1:25 PM  
Blogger ألطيبُ said...

مريم
الناس اللي بدخن بتبطل وانتي عمالة تشاوري عقلك ؟؟؟
لو كان نفث الدخان في الهواء يحل المشاكل ولو كان المثل القائل دخن عليها تنجلي صحيحا لكنا كلنا مدخنين ولما فارقها انسان ابدا
سيجارة يا ام عبده ؟؟؟
الله يسامحك
دمت لنا بدون سجائر
الطيب

7:39 AM  
Blogger مريم said...

شنكوتى
انت فتحتلى الفتحة الكبيرة دى ليه
بانجو وحشيش مين يا سيد
انت شايفنى قاعدة عند ام عبير وباك فاير بسرعة
دى فضفضة مش اكتر
طق حنك
وبعدين معدكش نسكافيه اصلى مش بحب اللمون


....
زيدان
والله العظيم انا مش مدخنة
انتوا ليه مصرين تحسسونى
انى واقعة فى بحر الخطيئة
بص بقى بالنسبة للتاج فالمدونة غلبانة زى ما انت شايف والاسئلة كتير
هدور على حل للموضوع ده واجاوبه

....

شريف
تقريبا انت اول اسكندرانى يزورتى
طبعا ده تقصير منى فى التواصل مع اسياد البحر
بس تتعوض ومنورنى

...

طيب
وحياتك انت انا معاك فى كل حرف
وبعدين ام عبده ايه
انت جاى تسيحلى فى المنطقة
ناقص تقوللى ام سحلول
بس بجد انا عارفة انك تهمك مصلحتى
منحرمش العمر من عطفك عليا

4:03 AM  
Blogger ابو العربى said...

الهم وفقنا جميعا فى الاقلاع عن هذه العاده
تحياتى

10:25 AM  
Blogger مريم said...

آمين

9:07 AM  
Blogger S H A H said...

صحتك في العلبة دي :))))))))))

6:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

هاى مريم يمكن دى اول مرة ادخل مدونتك وكمان انا لسه باكتشف عالم المدونات
لكن حبيت كلامك واحساسك اوى وصدقينى انا فاهمك وحاسس اللى ورا كلامك
وياريت الناس تحاول تتعامل مع كل تصرف او فكرة منفردة من مجموع تصرفات وافكار الشخص اى شخص انها منفردة وان اى حد فينا جواه جوانب كتير ومش معنى انه بيلاقى راحة جانب معين منه ف حاجة ممكن تكون ضرر اصغر زى مانتى قلتى انه يكون بعيد عن ربنا او نربط ده بالحكم على اخلاقه حكم عام
السيجارة بتبقى حالة انتى بتحسيها من اول مبتحطيها بين شفايفك لحد اخر نفس بتطلعيه وانتى بتطفيها وبتبصيلها
اتمنى لك كل الخير والسلام

5:27 PM  
Anonymous Anonymous said...

هاى مريم يمكن دى اول مرة ادخل مدونتك وكمان انا لسه باكتشف عالم المدونات
لكن حبيت كلامك واحساسك اوى وصدقينى انا فاهمك وحاسس اللى ورا كلامك
وياريت الناس تحاول تتعامل مع كل تصرف او فكرة منفردة من مجموع تصرفات وافكار الشخص اى شخص انها منفردة وان اى حد فينا جواه جوانب كتير ومش معنى انه بيلاقى راحة جانب معين منه ف حاجة ممكن تكون ضرر اصغر زى مانتى قلتى انه يكون بعيد عن ربنا او نربط ده بالحكم على اخلاقه حكم عام
السيجارة بتبقى حالة انتى بتحسيها من اول مبتحطيها بين شفايفك لحد اخر نفس بتطلعيه وانتى بتطفيها وبتبصيلها
اتمنى لك كل الخير والسلام

5:27 PM  
Anonymous Anonymous said...

كالعاده
نفس التساؤلات
التى دارت بذهنى

حسمتها اجابة سؤال واحد
هل ساصبح عبده لها؟
هل ستتحكم بى ؟

وانا ادرك جيدا قوة شخصيتى على الاقل بهذا المجال

انا اطوعها لخدمتى وليس العكس

وبدأت
وتمر الايام دون ان اتناول احداها

وعندما اريد انا ان افعل مثلك بالضبط
انفث دخان غضبى

لا استنشقه
اخرجها من حقيبتى الصغيره

استمتع معها بنفث دخان الغضب او الحزن فى الهواء

اراة يتلاشى فاشعر
ان بعضا من الالامى تلاشت معها

انا اتحكم بها وليس العكس

6:08 PM  

Post a Comment

<< Home