الكرمة..قلبى المؤمن

قد لا يستطيع صوت الحياة الذى فى ان يصل لاذن الحياة التى فيك ولكن لنتكلم على اى حال لئلا نشعر بوحشة الانفراد

Sunday, October 28, 2007

قطة


فى كل نساء الدنيا

شئ متشابه

جسد ناعم

تسكنه قلوب ..قد كانت

تبدو بيضاء كسحابة

والظلم يناطح وجه الشمس

يرسلها الى الغيم القاتم

أفئدة مفعمة بالسخط

الضعف الفاجر يملأها

قد علمها عهر القطط

...

لو لم تتغنج

لأنتحرت

صارت جثة

القطة خلقت لهواه

لتمؤ وتتلوى تحته

..تشرب لبنه

..تلعق بدنه

يكفيها رضاء سيدها

لن تسأل يوما عن متعة

فهى تعلم

تملك ذكرى

النصل البارد مر على جسد الطفلة

سرق الرغبة

كى تتعلم جبن القطة

فالكون يجافيه النوم

لو صارت فى شبق النمرة

الكون يجافيه النوم

لو صاحت يوما فى القوم

أنا حرة

25 Comments:

Blogger shreen said...

مريم
انت رائعه يا مريم
اقشعر جسدى ثم دمعت عيناى على هذه الكلمات

القطة خلقت لهواه

لتمؤ وتتلوى تحته

..تشرب لبنه

..تلعق بدنه

يكفيها رضاء سيدها

من اين اتيت بهذه التعبيرات الرائعه ايتها الرائعة الفنانة
مريم تكفى هذة الابيات لايفك عندى فى قائمه افضل المدونات

ويكفينى شرفا انى اول من قام بالتعليق لديك

12:26 PM  
Blogger shreen said...

مريم ممكن لو سمحتى انقل الجزء دة عندى وحاقول انى واخده من عندك

12:41 PM  
Blogger bluestone said...

WOWOWOW
I am amazed .. I am speechless ,,
this is the most expressive lines I read in a very long time ..

1:27 PM  
Blogger اسكندراني اوي said...

رغم قسوه كلماتها
الا انها جميله
تحياتي

2:09 PM  
Blogger ألطيبُ said...

شيخة مريم
كنت قد كتبت في افكار شيطانية 2 في 20الشهر الحالي محاولة اعتبرتها فيها بعض وقاحة وقد لاحظت ان من يعلقون عادة لدي ترددوا ربما بسبب الموضوع وكنت منهم يا مريم ؟؟
لكن محاولتك هذه اوقح كثييييرا يا مريم واجرأ بمراحل
لكنها رائعة في الصياغة وفي الفكرة .... وبجد بجد تستحقين لقب شيخة بالمغربي
ولا تسألي عن معناها لا الصديقة نزهة ولا احد فهنا ينطبق ما يقول عنه القرآن لاَ تَسْأَلُواْ عَنْ أَشْيَاء إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ ؟؟؟؟ هههههه
كتابتك والله يا مريم راااااااائعة
احييكي
الطيب

2:22 PM  
Blogger محمد حمدي said...

بجد تحفه
والتشبيهات قويه ومعبرة تماما

تحياتى يا مريم . وسيبك من الى بيقولك جراه ووقاحه

4:02 PM  
Blogger shreen said...

This comment has been removed by the author.

6:59 PM  
Anonymous Anonymous said...

You know Mariam...
Everytime I come to your blog, I rest my back on the strong wall of your words.
I found - only here after my space - myself. Thank you.
B2olek, ana kont 3aml mwdoo3 3n 72oo2 l mr2a brdo, ya reet tbosy 3leeh we t2olili r2ik, plz...

http://ahmedzidan.spaces.live.com/blog/cns!F79ADBDF8404CEA1!1491.entry

Sir Zidan

6:17 PM  
Blogger vetrinary said...

This comment has been removed by the author.

3:59 AM  
Blogger vetrinary said...

عمياء انتى

لا ترين بداخلى

عمياءُ انتى لا ترين تصوفى

فحماقتى
ووقاحتى
ووضاعتى

زيف كباقى قصتى

وحقيقتى

انى اعتدال فى ثياب تطرف
..........................
عاوز اقلك انى اتخضيت
وبحاول افهم
ولقيت
ف عنيكى اتنين
متخانقين
واحد شبهك
والتانى عبيط.
.
.
.
انا

4:03 AM  
Blogger elkamhawi said...

القطة خلقت لهواه

3:51 AM  
Blogger Ehab said...

مجنونه يا مريم كالعاده
ولكن
جنون العقبريه
تحفه تصرخ بأقوال وافعال
كلامك فظيع
مش عارف اقولك ايه
احيكي
اول مره اشوف شعر بيناقش مشاكل كتيره للمرأه بالروعه دي
-------------

عقبالك انا خطبت لو كنتي بتسألي كنتي عرفتي
سلااااااااااااااااااااام

4:38 AM  
Blogger مريم said...

شيرين
بجد بجد كلامك اسعدنى جدا
بس انا عايزة اوضح حاجة مهمة
اولا انا لا شاعرة ولا اكتب الشعر
احسن حد يحط امل فيا واخذله صحيح المرة دى الكلام طاوعنى
بس متتعودوش على كده

وسبحان الله يا شيرين الجحزء اللى عجبك ده هو اول ابيات كتبتها من القصيدة
تخيلى
وانا فعلا متأثرة بيه يمكن عشان كده اثر فيكى
بجد متشكرة جدا

...

bluestone
شكرا شكرا شكرا
ايه الانطباعات دى هو انا كنت جامدة اوى كده
بجد اخجلتم تواضعى

...
اسكندرانى اوى
والله الواقع اقسى يا ابو اسكندر
ومؤلم جدا كمان

...

الطيب
يعنى هى عادتى ولا هشتريها يا طيب
ما انت عارفنى
على فكرة كلامك عن الجرأة والوقاحة خلا ناس تفهمك غلط
بس انا هدافع عنك لا تقلق

...

محمد حمدى
شكرا يا كوفو ربنا يتحفك كمان وكمان يا خويا
بس متفهمش الطيب غلط هو مش قصده يحبطنى ولا حاجة
وبعدين ما انا وقحة
هل عندك شك فى هذا؟

...
زيدان
ربنا يخليك يا زيدان
يشرفنى ان كلامى يكون بيمسك كده
وان شاء الله هقرا اللى قلت عليه
سلام

...

مزاجنجى
انا عمياء
ربنا يكرم اصلك
اولا انا مش عمياء ابدا
لانى عمرى ما شفتك احمق وضيع
ابداااااا

ثانيا انت بقى اللى احول
عشان الاتنين عبط
بص كويس

...
قمحاوى
امال خلقت لايه؟

...
شنكوتى
انت بتسيح لى فى المدونة يا هوبا
كده تقولهم انى مجنونة وانا اللى استأمنتك على سرى

وبعدين ازاى تخطب ومتعزمنيش يا بخيل انت
طب عزومة مراكبية حتى

شبرا هه؟

4:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

MIGUEL TORGA
THE PLOUGHMAN OF THE WRITING

A SHARED PATH

In the 1st centenary of his birth

BY CRISTÓVÃO DE AGUIAR

A SMALL GREAT BOOK ABOUT MIGUEL TORGAs LIFE

5:53 AM  
Blogger Ehab said...

ايوه يا سوسه شبرا طبعا
تحياتي على البوست التحفه ده مره تانيه
ابقى عبرينا عايزك بجد
سلاااااااااااااااااااااااااام

6:38 AM  
Blogger Hassan Laithy said...

سافر ووقح قوى يا مريم .. وفى تصويرات أنا ماحابتهاش بس من الناحية الأدبية هو جميل ... سلام

11:55 AM  
Blogger shreen said...

تواضع منك يا مريم ان تقولى انك لست شاعره

انت شاعره من قمة رأسك
حتى اخمص قدميك
دى الحكم للناس
امتعينا فقط بكتاباتك ايا ما كان الاسم الذى تطلقينه عليها

وكا قلت لك من قبل حتى ان لم تكونى خططت او ستخطى اى شئ سوى قصيدة
قطه

هذا وحدة يكفى لجعلك شاعره
فى نظرى على الاقل

ومره اخرى شكرا لابياتك

1:16 PM  
Blogger real love said...

مريوم اسمتعت بالقطة
وقاسية اوى كلماتك رغم انها جميلة وتعبيرات غاية في الجمال مش عارفة أعبر عنها بإعجاب من الكلام منها انتهى الكلام
بجد أكتر من الرائعة وموقف الطفلة تحفة وجميل في تشبيهاته رغم قسوته
............
كل سنة وانتى طيبة بمناسبة عيد الحب
وعشان متزعليش منى انا جاية أقول مش تزعلى منى انا كنت مسافرة وكانت تعليقاتي نادرة
وغالبها بالصدفة
ولكن انا النهاردة بعتذر بطريقتي بأني بعزك على حفلة عيد الحب عندى مع كل من أحب
..........
ريال لف

5:44 AM  
Blogger الأستاذ said...

لأ فعلاً جامدة
سلمت يداكِ التي طاوعتك على كتابة هذا الكلام الذي يستحق أن يكتب بماء الطرشي
قصدي الذهب ويحفظ في الثلاجة
قصدي في القلوب
معلش أصلي كانت نفسي مموعة وحسيت إني لازم أقرأ حاجة حادقة زي كدة فعلاً اقشعريت من كلامك
تحياتي

12:19 PM  
Blogger angelic devil said...

لن انعتك بالجنون
فقمة الجنون...الحكمة
و هي واضحة من كلماتك

لن انعتك بالوقاحة
فالوقاحة ليست و لن تكون من طبعك

و لكن
الا ترينك تقسين علي بنات جنسك

نعم يكونون في بعض الاحيان قطط برية
و لكن في معظمها
تكون الانثي هي الانثي
تعرف كيف تقتنص حريتها رغمآ عن انف مجتمعها
تعرف كيف ان تكون نمرة رغمآ عن انف مروضها
تعرف كيف يكون الجبن اقوي من صخر الجبال
تعرف ان تكمن قوتها
تعرف تحقيق المحال

الانثي هي الانثي
تحيااااااااتي

11:55 AM  
Blogger الطائر الحزين said...

ليس ان تقف تحت رجلك
تشرب لبنة وتلعق بدنة

هو تجبر من الرجل

ولكنه سماحة وحب وغريزة السكينة والامان التى تحتاجة المراءة

بارك الله فيك

9:27 PM  
Blogger مريم said...

شنكوتى
ما انا عارفة يا هوبا
وصدقنى ان شاء الله مش هتاخر بعد كده
بيس يا مان

...

حسن
انا عارفة يا ابو على وبينى وبينك ترددت فى الاول
بس بعد كده حسمت امرى وكتبت اللى ضايقك
لانه هو الوحيد اللى عبر عن اللى جوايا
وشكرا يا سيدى

...
شيرين
مادام انتى مصممة يبقى ماشى شاعرة شاعرة
بس ممكن يكون حظ المبتدئين
متشكرة بجد

...
real love
ازيك..بجد ليكى وحشة وطبعا انا مش زعلانة منك ولا حاجة
ومتشكرة جدا جدا على تعليقك
حمدا لله ع السلامة ودالدعوة مقبولة ياستى

...

الاستاذ
ايه التعليق ذو الرائحة النفاذة ده؟

...

angelic devil
بصى يا ستى
انا هقولك ع اللى انا فكرت فيه وانا بكتب
اولا انا مقدرش اقسو على بنات جنسى ابدا
لكن الفكرة كانت ان فى نساء كثيرات بيحاولوا يستخدموا ضعفهم فى جلب مكسب واستجداء حق او تملك حظوة هى تعرف جيدا انها لن تنالها اذا لم تتغنج
انا مش ضد الغنج ابدا
لكن الرجل الجنس بالنسبة له حق مش مضطر ابدا لعمل اى شئ للحصول عليه
لكن فى نساء الجنس بالنسبة لهم وسيلة
ده اللى انا برفضه
ليه منبقاش متساويين فى كل شئ
ليه الست متاخدش حقها من غير ما تقدم التمن بالليل
ليه الجنس يبقى وسيلة لينا
ليه منشوفهوش حق زى الرجال بالظبط
كل اللى انا عايزاه ان المجتمع يحترم النساء وعقولهن واجسادهن
لان الظلم ده كله نشأ فى شريعة البشر
وانا واثقة ان المشرع الاعظم اكيد ميرضيهوش الظلم ابدا
وشكرا

...

الطائر الحزين
يا صديقى انا لست كارهة للرجال على الاطلاق
واتفق معك بان الجنس تعبير راقى وعظيم وفيه كل الفات اللى انت قلتها
انا بتكلم فى حاجة معينة وانت شرقى واكيد فاهم ان الظلم اللى انا بتكلم عنه موجود فعلا
واحييك يا سيدى

9:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

طبعا منتهى القسوة
لكن احيانا الدوا المر هو اللي بيخفف الألم
احساسك هايل
لك تحيتي

11:47 AM  
Blogger shreen said...

مريم
الف شكر ليك على تعليقك على البوست الاخير

ورأيك هذا صحيح 100%

الحب لا يبكى احد ولا يحزن احد ولا يجرح ولا يغدر
الحب ان نكمل بعضنا البعض لا ان يمص واحدا دم الآخر
ومادام هو ليس حبا فلن يكون لعطاءها معنى ابدا ابدا
يجب ان نقف من البداية ونسال انفسنا قبل ان نخطو اى خطوة
فقط اريد ان اوجه نصيحة للفتيات المغدورات
علام البكاء
الم تخلق اجساد البشر من نطفة قذرة لتصير الى جيفة منتنة
يجب ان تسامح المرأة نفسها اذا اخطأت بدافع حسن مادام الرجل يسامح نفسه ولو اخطأبدافع النذالة فحسب
لا تجلدن ذواتكن ابدا فالحب اعظم شئ فى الوجود ولو كان دافعا للخطيئة

اصبت يا مريم
ان سامحوا هم انفسهم وكان خطأهم بدافع النذاله

فيجب ان نترفق بانفسنا
لان دافعنا كان الحب

شكرا لك
ولعقليتك

12:44 PM  
Blogger مريم said...

مصطفى السيد
منور يا فنان
وبعدين لو انا قاسية امال اللى بيجز بايده الورد ويقص قصد جناح عصفور
على راى منير يبقى ايه

اهو وجع ولازم يطلع بآهه

سلام

...

شيرين
يشرفنى حقا مرورك الدائم
ومتشكرة على ثناءك على عقليتى بجد
يارب متغيريش رايك
وتكتشفى انى مجنونة زى شنكوتى مثلا

ربنا يديم المعروف

9:16 AM  

Post a Comment

<< Home