الكرمة..قلبى المؤمن

قد لا يستطيع صوت الحياة الذى فى ان يصل لاذن الحياة التى فيك ولكن لنتكلم على اى حال لئلا نشعر بوحشة الانفراد

Saturday, August 18, 2007

ولد وبنت


ولد وبنت..هى الحياة كده..آدم حزين مستنى حوا تونسه وتكمله..من بداية الكون وربنا خللا الحكاية كده..ولأن الرجا والمبتغى من هذه الدنيا الفونيا..هو اننا نكون سعدا..فلازم نرجع للبداية ..للولد والبنت

لو انتوا مخطوبين مثلا اوعوا تخلوا هم الشقة والجهاز والغسالة والسخان وكل الكلام ده يخطف منكم سر السعادة..افتكروا انكم مع بعض..بصوا فى عيون بعض هتلاقوا السعادة حاضرة بدون مقدمات

ولو انتوا متجوزين اوعوا تحطوا راسكم ع المخدة وانتو شايلين هم البيت والعيال والمجتمع والناس..احضنوا بعض اوى..مش لأن ده واجب او متاح..لأه..انما عشان ده سر السعادة..بوسوا بعض بجد وافتكرو ان دى نعمة لا يقدرها الا من هم على شاكلتى_يا محرومين م البوس اوى يا احنا_ولأن دى بجد السعادة ومفيش انسان على وجه الارض من حقه يبقى تعيس الا اللى اتحرم من حبيبه ومش قادر يعيش الحكاية زى ما رب الكون خلقها..بولد وبنت

....

نداء للبؤساء

عزيزى آدم الوحدانى

اوعى تستسلم لوحدة تخنقك وتعجزك

دور على حبيبتك وجنتك

متنشغلش عنها بالحزن لأنها اكيد مستنياك

ومتنسهاش وانت بتعد النجوم

وافتكر ان النجوم مالهاش عدد

زى البنات

ملو الشوارع والبيوت

دور عليها فى العيون

وهتلاقيها من بين الف عين بتلوم

هى الوحيدة بتحضنك

..دور يا عم

....

عزيزتى حوا الواحدانية

يا خايفة من كل الحاجات

ومتحصنة بدمع وسكات

متخافيش وانسى القلق

..وبلاش كسوف

مدى العيون

لو تقدرى مدى الايدين وبلاها خوف

حقك يا بنوتة وعايزة تلاقيه

بحر الامان والتفاهم والسند

موجود هناك..

نايم على كتاف الرجال

بصى عليه وهتعرفيه

بصى يا بت..

ميهمكيش من حد

20 Comments:

Blogger ألطيبُ said...

مريم
برضه وعشان تعرفي اني قارئك المخلص اسجل حضوري اولا .. على فكرة انا سمعت اغنية رائعة عن اسكندرية اراهن انك عمرك ما سمعتيها بس لازم تسمعيها هي من كلمات احمد فؤاد نجم وغناء الرائع الشيخ امام
لي عودة ولي تعليق
الطيب

1:40 PM  
Blogger ألطيبُ said...

مريم
ها قد عدت
بصي يا مريم اي حد محروم من البوس يدور على محروم زيه ويعوضوا بعض ؟؟؟ وعلى فكرة انا محروم وعندي منه شوالات ايه رايك ؟؟ ههههههه
زي العادة مريم عسل ومالهاش حل
كلامك جميل واحاسيسك دائما اجمل وربنا ما يحرمنا ابدا من الشوكولا باللبن يا مريومة
دمت لنا يا اجمل مريم
الطيب

1:45 PM  
Blogger الطائر الحزين said...

مريم

ان الحب لا يحتاج البحث انه قدر صادق الخطى يأتى بلا مقدمات ولا انذار ولا ينتظر منك ان تبحث عنه


تحياتى

12:55 AM  
Blogger مريم said...

طيب
والله كنت عارفة انك هتركز فى الجزء ده
مع انك عارف انى بتكثف!!صح

وشكرا يا سيدى ع الكلام الجامد ده
وابقى دلنى ع الاغنية عشان اسمعها .ماشى
سلام

...

الطائر الحزين
انا قصدت ان الواحد مييأسش
ماهو انت مش هتعمل اعلان يعنى وبعدين
اللى بتتكلم دى اجدع واحدة تبص فى الارض
دى فنجرة بق مش اكتر
سلام

2:10 AM  
Blogger ابو العربى said...

والله يا سلام طيب هى موجوده بس بدور فى عينيها على الشقه وثمن الخطوبه مش لقيهم بشوف مستقبل مظلم نعمل ايه بقى
تحياتى لرقه كلامك وعزوبه مشعرك و رومنسيتك الخياليه

تحياتى

10:59 AM  
Blogger مريم said...

ضد الظلم
انا مش هجادلك فى ان الظروف صعبة ومنيلة
بس المهم ان حبيبتك موجودة ..تنح لجد ما ربنا يسهلها

2:35 AM  
Blogger yasmina said...

هو فعلا اكيد كل واحد بيدور على نصفه الاخر

حلوة اللفته منك للبنات لانهم فعلا يستاهلوا انهم يدوروا ومن حقهم كمان

الله يوعدك يا رب وتلاقي اللي يحبك وتحبيه
وما تنسي تدعيلي
:)
تحياتي

3:55 AM  
Anonymous Anonymous said...

الاخت الفاضلة مريم

كان النبي صلي الله عليه وسلم اشد حياء من العذراء في خدرها

ومن الممكن ان تعبري عن فكرتك بدون بعض الكلمات التي قد تثير الغرائز

ومن الغريب ان اجد تعليقا وردا علي التعليق منك بخصوص بعض الكلمات وانتي عبرتي انك بتتكثفي!!علي سبيل الهزار!!!!!

لا يا اختي الفاضلة واسمك مريم يعني قدوتك مريم دايما ان شاء الله

والله يا اختي نفسي انك متزعليش من تعليقي

والله والله كمان مرة اتمني انك متتضايقيش وانا بس بقول رايي ارضاء لله سبحانه وتعالي

واشكرك

1:38 AM  
Blogger مريم said...

ياسمينا
شكرا لردك وياريت تدعيلى علطول احسن انا منحسة شوية
وانا من جهتى بدعى للجميع
تحياتى لك

...

من غير اسماء كده..ماشى
يا اخى الفاضل هى فين دى الكلمات اللى بتثير الغرائز
والنبى كده شاورلى عليها عشان انا مش واخدة بالى
انا مش متخيلة ان فى حد ممكن يقرا كلامى ويثار
اقوللك انا شايفة كلامى ازاى؟
دى سخرية مجرد سخرية وانا من يوم ما قررت ادون وانا براعى ربنا فى كل لفظ زى ما براعى ربنا فى كل حاجة
والحديث اللى انت استشهدت بيه ده انا بستشهد بيه كتير
بس بجد لو كنت حسيت ان كلامى غير لائق اكيد مكنتش هكتبه اصلا وده اسلوبى من زمان واول مرة اسمع الرأى ده اللى بجد انا مندهشة ليه
وشكرا

2:02 AM  
Blogger محمد حمدي said...

بجد بوست فى الجون , وحاجه من احلى البوستات الى قريتها فى حياتى التدوينيه الى بدأت تبقى طويله .. عجبنى جدا الهتمام بأدق الكلمات زى ( مش عشان دة واجب أو متاح ) أما عن المحرومين من البوس فا مقدرش اقول غير طوبى للمحرومين من القبلات ..

ياريت تكونى بخير .. سلام

6:43 AM  
Blogger مريم said...

محمد حمدى
شكرا يا محمد ولو ان الكل كده بيركز فى الحتة اللى جابت لنا الكلام
يظهر انه زى فيلم النوم فى العسل
الحالة عااااااااااااامة
سلام

2:24 AM  
Blogger Hassan Laithy said...

ازيك..؟ الكلام اللى انت بتقوليه ده فى تحريض .. وتوجيه يبدو من خلاله إنك خبيرة فى التنمية الذاتية .. هههه
المضوع كويس وانت كاتباه كويس
وإن كان فيه شوية رومانسية .. تحياتى
على قكرة انت سيبتيلى تعليق ماشاء الله مش فاهم منه اى حاجة لأن الكلام كله ظاهر مربعات

5:52 AM  
Blogger sherif gharib said...

اوجزتى فابدعتى
هى الحكايه فعلا ولد و بنت
بس انا عايز اقولك على حاجه عمر ما الحب اللى بجد بيجى ان الانسان يدور عليه
انا مؤمن جدا انه لازم يجى كده يعنى لحظه احنا مش متوقعتها
لان بصراحه الدنيا ما بتديش محتاج
يمكن ساعتها بتبقى اجمل لحظه بس عمرها ما جت مترتبه مع حد
اما عن الاستمتاع بهذه الحياه
هى مجرد معرفه الحبيبن انهم خلقوا ليعيشوا الحياه معا
مع حلوها و مرها
و ساعتها هيقدرؤوا يواجهوا اى شىء اخر فى الكون
تحياتى

11:42 AM  
Blogger مريم said...

حسن
ايه تنمية ذاتية دى يا واد
اوعى تكون حاجة مش ولابد
وبعدين ازاى الكلام يطلع مربعات وانا كاتباه مثلثات
هشوف الحكاية دى

...
شريف
يا عزيزى انا كنت وضحت وجهة نظرى فى ردى على الطائر
انا بتكلم على النضال والتمسك بفكرة ان الحبيب موجود حتى لو لسه ماقبلناهوش فهو موجود فى مكان ما
وشكرا

3:07 PM  
Blogger ahmed mefrh said...

موضوع رااائع.....نصائح غاليه جدا
تقبلى تحياتى
ابو مفراح

3:58 PM  
Blogger Ehab said...

ازيك يا جميله ايه الشعر والروقان ده كله
عموما فكرتيني بالقبلات الله يسامحك قلبتي المواجع عقبال ما الواحد يتجوز ويبوس برده المهم فكرتيني بشخصيه كانت برده دايما تقول هو احنا هنتجوز ونبوس امتى بقه
بجد يا مريم معاكي حق كتير بنضيع نعمة الحب الجميل اللي في ايدينا ونقعد نسرح في حب النكد والمشاكل والمسؤليه مع اننا ممكن نشيل مع بعض الحمل بالراحه ونتغلب على الحزن بالهدوء والمشاعر الجميله اللي بنعيشها مع بعض بجد كلامك في الجون
تحياتي يا اسكندرانيه يا عسل سلاااااااااااااام

8:11 AM  
Blogger أسوور said...

حقيقة علمية نتيجة خبرة شخصية ونتيجة ابحاث لدول اجنبية

ينسى الرجل تقبيل زوجته قبل المعاشرة بعد 3 سنوات من الزواج

وشكرا

8:20 AM  
Blogger مريم said...

ابو مفراح
شكرا يا معلم
منورنى

...

شنكوتى
انت اللى جميل يا هوبا
وانشاء الله هتبوس يا زعيم وهسمعها فى اسكندرية
ههههههههههههه
وياريت بعد ما تتجوز تفتكر كلامى وتتغلب ع المشاكل بالكلام اللى انت بتقوله ده
اوعى تنسى
سلام يا جميل

...

ياسمين
منورانى بجد وزيارتك اسعدتنى
وبعدين مش مهم ينسى ..انا هفتكر
شكرا

9:01 AM  
Blogger Eric Matt said...


كل عام وانت بخير

تحياتي لك من ماناساس البلد

3:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

اول مره ادخل المدونه بتاعتك
لسه مقريتهاش كلها
بس بجد اسلوبك رائع
والبوست ده جميل فى مضمونه واجمل فى الاسلوب اللذيذ بتاعك

5:30 AM  

Post a Comment

<< Home