الكرمة..قلبى المؤمن

قد لا يستطيع صوت الحياة الذى فى ان يصل لاذن الحياة التى فيك ولكن لنتكلم على اى حال لئلا نشعر بوحشة الانفراد

Wednesday, November 28, 2007

دستتين شمع ..لمريم العذراء


الجلوس فى مقهى ايليت..حلم قديم ظل ينادينى لسنوات..فالمكان له سحر خاص وجاذبية تأسرنى ..شئ ما فى هذا المقهى الخشبى الذى تلون من الخارج بالأبيض والأزرق ..راقدا فى شارع صفية زغلول المائل برقة تفضى الى البحر مباشرة..وكأنه قارب يوشك على الابحار..ولكنه يأبى الرحيل فى آخر لحظة ليكون مرفأ الباحثين عن الدفء والهدوء..وبعضا ممن ينشدون الثمالة

ولعل هذا كان سبب امتناع صديقاتى عن الذهاب اليه بحجة انه يقدم الخمور ..وبالرغم من انى حاولت اقناعهن بان المكان ليس بار بالمعنى المتعارف عليه_بالتأكيد البيرة مش اجبارى_ولكن رفضهن كان سيد الموقف

واليوم..انا فى ايليت..وحدى..أستعيد ذكرى ميلادى_بالمناسبة..اليوم اتم عامى الرابع والعشرون_ولدى احساس غامر بالكآبة والحزن ورغبة لا حدود لها فى البكاء والكتابة

اتمنى اليوم لو كانت قنوات الاتصال مفتوحة بينى وبين شيطان الشعر..ولكن للأسف حزنى بلا شعر ..وألمى بلا نغم..وقد قال قائل ان الشعر مثل الحب لاتحصل عليه بمجرد رغبتك فيه

...

هامش

أكد لها الطبيب انها حبلى..خرجت من عنده يجرها القهر وخيبة الأمل..أرتمت على مقعد خشبى ملقى فى أحد أروقة المستشفى الحكومى..كانت تبكى أمام حجرة طبيب النساء حين مالت على أذنها امرأة زئيمة لتسألها ان كان الطفل بلا نسب

تركتها وخرجت مسرعة وهى تستغفر الله وتلوم نفسها..وتلعن الظروف التى اضطرتها لبيع دبلة زواجها

هذا الرحم المسكين

...

عام صعب مر على..ولكن لا يهم..انا_فعلا_لست ممن يصابون بالاكتئاب فى ذكرى ميلادهم..ولم أصل بعد لكرب أدعو فيه بدعاء مريم عليها السلام ..يا ليتنى مت قبل هذا وكنت نسيا منسيا

ليس بعد..مازلت احب وجودى وروح الله التى منحتنى الحياة وفى ذلك فضل لا انكره وشرف أدعيه

لا أحمل أى ضغينة لذلك الصباح الشتوى الذى خرجت فيه امى تحملنى من الباب المامى لدار اسماعيل وقد وقر فى قلبها ان اكون آخر الأبناء..وقد كان

أحاول ان أرى نفسى..يدى الصغيرة وعينى المغمضة وقلبى الجديد..احب هذه الطفلة حقا ..لو كانت ابنتى لمنحتها الكثير من الحب والحنان والانصات والفهم

أعجز عن تعويضها ولا اعرف كيف احميها وقد صارت فى الرابعة والعشرون وهذا يخيفنى كثيرا

لو صرت يوما أم..سأسمى أبنتى مريم

...

هامش

اتعرفون..الاقواس طيبة جدا..صادقون ويحبوا بأخلاص..يعشقون الاستقامة بالرغم من اعوجاج دنياهم..قوتهم قدر..وقد تشبعت بالضعف وامتلأت نفسى انكسارا..فى حين ظل دينى كعامود الخيمة..منتصب القامة وكل ما حوله هواء..منحنى الله قلبا مؤمن صوته هادر..اسمعه الآن يصرخ ..

يا الله ..لماذا انا هنا؟

21 Comments:

Blogger اسكندراني اوي said...

زمان ايام كان الجلوس في ايليت روتين يومي

حاجه كده زي الحضور والانصراف بتاع الموظفين

اما الان وبعد ان اخذت الدنيا منا الكثير اصبح الجلوس في ايليت نوع من الحلم اللذيذ

ردا على الهامش الاول
نفسي النس تخليها في حالها وتبطل تتحشر في اللي مالهاش فيه

كل عام وانتي بخير وعقبال 100 سنه
رزقك الله الذريه الصالحه ان شاء الله


ثبتنا الله على دينه

تحياتي على البوست

وتهاني بعام جديد

5:26 AM  
Blogger ألطيبُ said...

مريم
اولا كل عام وانت بخير وعقبال مئة سنة
ثانيا ها انا هنا رغم اني حاقد عليك وبكرهك موت لانك نسيت صديقا لك كان لكن معلش الطيب احسن ؟
اثناء قرائتي لما كتبت ترددت في مسامعي اغنية فريد عدت يا يوم مولدي ؟؟ فما الامر ؟
عارفة لو انا ربنا رزقني يوما ما بنت حسميها ايه ؟؟
حسميها شوكولا باللبن ؟؟ ينفع ؟؟
تحياتي الى مريومة

7:02 AM  
Blogger الطائر الحزين said...

ترابط رائع

بداية من عنوان التدوينة الى الهامش للمرأة الحبلى

و التناغم مع رجاءك يا ليتنى مت قبل هذا وكنت نسيا منسيا
الى السؤال لماذا أنا هنا

لو تتبعت قصة مريم عليها السلام لوجدت الاجابة

فنادها من تحتها الا تحزنى قد جعل ربك تحتك ثريا

وبعدها امرها بالأخذ بالاسباب وهز النخلة ليساقط عليها رطبا جنيا

نحن نعمل بمفهومنا ونضع الله امامنا حتى نقترب ممن يتنزل عليهم الوحى

بارك الله فيك

8:35 PM  
Blogger سابرينا said...

أول حاجه
كل سنه وانت طيبه ومبسوووطه!
وأعرفي أنك في نعمة
لأن مهما حسنا أننا في....ضيق
في نظرنا ...
.بعد ماتمر الأيام بنحس أننا كنا في نعمة!
لو عرفتم الغيب لأخترتم الواقع!

11:58 AM  
Blogger Eric Matt said...


نحن هنا للعبادة

فكريني ازور المقهى ده في زيارتي القادمة لمصر والتي قد تكون اقرب مما تتصورين

كل عام وانت بخير والى الله اقرب وعلى طاعته أدوم

ومن أدراك فقد يكون ملاك الشعر وليس شيطانه

تحياتي من ماناساس البلد

12:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

مريم
اصرخ انا الاخرى
يا الله لماذا انا هنا ؟

وان كنت وصلت لمرحله
يا ليتنى مت قبل هذا وكنت نسيا منسيا

وعلى كل حال الكابه لن تمنعنى ان اقول لك

كل سنه وانت طيبه

12:41 PM  
Blogger bluestone said...

احيانا تكون ذكرى الوجود في هذا العالم مدعاة للانزعاج ..
القسوة كثيرا ما تكون اكبر من قلوبنا

على ايه حال
لازالت القلوب شابة
ونضرة وستتحمل الرهان
رهان الحياة الحقيقي
كل سنة وانتي زي ما انتي عايزة

--
إيليت .. وصفك ليك مبهر
لست سكندرية للاسف ولكني من مريديها كغيري من القاهريين
دخلت إيليت مرة واحدة فقط وبهرني ذلك الكيان الملقى بميل عاطفي في قلب الشارع
رغم ان الخدمة بداخله لم تكن كما آملت

---------------

هوامش ذكية وفي مكانها
تحياتي

3:41 AM  
Blogger Lemonada said...

كل سنة وانت طيبة وبصحة وفرفشة يا مريومة
بجد بتبهريني
المرة دي مش عارفة اقول اي
بس يا رب تكون سنة جديدة فيها امل وحب وراحة :)
آآآآآآآآآمين

3:40 AM  
Blogger Unknown said...

كل سنه وانت طيبه... دا اولا
ثانيا اعجبني كثيرا ما خطته يداك.. وطريقه الانتقال بين المقاطع

8:33 AM  
Blogger مريم said...

اسكندرانى اوى
انا مش عارفة ايه حكاية ايليت
بس اكيد ليه حكاية

انا قريت تعليق يوم الاربع وكنت مبسوطة ان حد هنانى باليوم ده
مفيش ناس كتير بتفتكرنى

وانا مش زعلانة المهم انى مش بنسى نفسي
بس ميت سنة كتير اوى

متشكرة بجد

...

الطيب
برضه يا طيب اهون عليك
انا تقوللى بكرهك

والله يا طيب انا بجد اليومين اللى فاتو كنت حزينة زيادة عن اللزوم مش نسياك
انا حتى قريت ومعلقتش عشان مكنتش قادرة اعلق
وبعدين حرام عليك تسمى البنت شوكولا باللبن انت عايزها تتعقد
ولو جبت لها اخ هتسميه ايه؟كنافة بالقشطة

بس بجد بشكرك وكل سنة وانت طيب

...
الطائر الحزين
مش عارفة اقولك ايه بس كلامك فرق مع واحدة مكتئبة زيى
وانا لولا انى حاطة ربنا قدامى مكنتش قدرت اعيش اصلا

ساعات بحس انك واصل
ادعيلى

...
سابرينا
وانتى طيبة يا ستى
بس انا مشكلتى مش عدم رضا لا سمح الله
انا بحمد ربنا على كل حاجة عندى
انا مشكلتى ان حزنى اكبر منى وضعفى اقوى منى
وربنا يرحمنى

...
العريس بتاع ماناساس البلد

اناطبعا عارفة اننا هنا عشان نعبد ربنا
بس انا بسال انا هنا ليه
اكيد ليا فايدة بس انا مش عارفاها

ولو ناوى تيجى ايليت بجد اوعى تشرب بيرة
ادينى بحذرك اهو
سلام يا عم

...
شيرين
على فكة بقى يا بت ياللى واجعانى انتى
انتى قوية جدا وجامدة جدا

انتى لو ضعيفة للحد اللى يتخاف عليكى فيه مكنتيش بوحتى
لكن البوح سر قوتك
انا عارفة ان هييجى يوم وتفوقى وابدا متتمنيش الموت
لا تخافى ولا تحزنى يا شيرين

شكرا انك غم حزنك بتعيدى عليا
ربنا يخليكى

...
bluestone
كل سنة وانا زى ما انا عايزة
بجد حلوة منك

وان شاء الله هنكسب الرهان رغم القسوة اللى انا عارفاها اوى

شكرا على رأيك وكلامك
ومنورة

...
ليمونادة
صديقتى المفرفشة المنعنشة
بدعى معاكى يا ليمو وتكون يارب سنة حلوة على كل الناس
كفاية غم بقى
منورة يا قمر

8:43 AM  
Blogger مريم said...

mask
اولا وانت طيب

ثانيا..متشكرة والحمد لله ان طلعت حاجة عدلة من همى ده
انا كنت مترددة انى انكد عليكوا
بس قدركو بقى
سلام

8:45 AM  
Blogger محمد حمدي said...

انا اول مرة اسمع عن ايليت دة بصراحه . .لكن من وصفك للمكان شوقتينى بالزيارة .. اما عن تقديم الخمور فا لعن الله شاربها والمتاجر بها..لكن الله ملعنش الى بيقعد فى كافيه بيقدمها .. منك لله فكرتينى بلسعه البرد الاسكندرانيه المميزة

جميل الهامش التانى .. ادانى عبق الافلام الاجنبيه الانسانيه القديمه .. دة قبل افلام السوبر مان والهارى بوتر طبعا .. مع لمحه من حياه شخصيه

اما عن طيبه الاقواس فحدث ولا حرج انا كمان قوس وعيد ميلادى يوم 20 الشهر دة .. كل سنه وانتى طيبه وعقبال 50 سنه كمان .. مش هقول 100 سنه عشان ساعات الشيخوخه بتكون اسوا من الموت ذاته

تحياتى الخالصه

1:51 PM  
Blogger Misrdream said...

موش عارف ليه استريحت لما دخلت مدونتك فيها سكون وصمت نابع من الكلام

كل سنه وانتى طيبه انا كمان عيد ميلادي 23 /11

2:01 AM  
Anonymous Anonymous said...

مين قال ان حزنك بلا شعر
والمك بلا نغم
هه
مين

2:05 AM  
Blogger dandana said...

وبتقولى انك مش هاتبقى حزينة فى يوم ميلادك...
دا اكتر احتفال عيد ميلاد مؤلم شوفته فى حياتى
وكمان حتى فى نثرك..بتكتبى احلى شعر

على فكرة بقيت بحب هنا اوى..ويارب السنة الجاية يكون احتفالها احلى

6:33 AM  
Blogger مريم said...

محمد حمدى
ايليت ده يا حمو جمب روسترى .وراه تقريبا
فى نفس ذات المنتكة
هههههههههههه

بس اتاخرت يا حمو ده انت بالذات هتخلينى اشك فى طيبة الاقواس

وبعدين انت 20 ولا 10 ارسى على بر
عشان اظبط الكارت ع اليوم ومنساش زيك
سلام

...
حلم مصرى
كل سنة وانت طيب
انا المدونة عندى هادية بس ماتآمنلهاش عشان ساعات بيبقى فيها عوء جامد
سلام

...
مصطفى السيد
انا اللى بقول يا مصطفى
ياريت كان عندى قلمك وخيالك الجميل والطيارات الورق بتاعتك
بس وجعى مافيهوش الوان ولا دياولو
سلام

...
دندنة
والله يا دندن هما اليومين دول فيهم قلق مش عشان عيد ميلادى
بس معرفش مودى سوداوى جدا

وعلى فكرة هنا كمان بيحبك
سلام

11:01 AM  
Blogger حـــــدوتـــــة said...

انا أول مرة أزور البلوج
كلامك عميق يعنى عايز يتقرى بروقان يعنى الواحد لازم يركز عشان يفهمك
اسمحيلى اتابع بقيت الموضوعات واعلق عليها
وكل سنة وانتى طيبة

8:01 AM  
Blogger angelic devil said...

انت هنا من أجل تلك الذكري الجميلة
ذكري عيد ميلادك
كل سنة و انت بالف خير و جمال
و أحييك ع انك من اولئك الذين لا يصيبهم الاكتئاب يوم مولدهم
حتي و أن كانوا وحدهم

انت هنا من أجل تلك اللحظة العابرة
لحظة تخطفينها من عمر الزمان
و تختلين بها بذكرياتك
خلوة شرعية أبدية
و مع انبهاري بتصويرك الرائع لاحد أحب الاماكن الي
احد الاماكن التي عاشت معي أيام من أصعب ايامي
ايليت
و مع احترامي لصديقاتك
و لكن
هل تقاطع كل منهن كل ما تراه غير مسموح به اخلاقيآ و عرفيآ في حياتهن
اشك في ذلك

انت هنا من أجل محاولة بسيطة لان يعيش كل منا دون ان ينغص حياة الاخرين بكلمات حتي و لو صغيرة

انت هنا من أجل الحياة
و ذلك يكفي

تحيااااااااااااااتي و اعتذر عن التاخير

9:38 AM  
Blogger عالمى ازرق said...

هو انا بقالى كتير قوى كده مجيتش هنا
بجد وحشانى قوى
تعرفى كل ماادخل فى مكان الاقى نفس احساسك
ربما يكون اكتئاب تغيير الفصول
بس كلمات نفذت جوايا قوى
ربنا يحميكى .. ويسعد قلبك
كل سنه وانتى طيبه .. وانتى اجمل واحلى .. واسعد
كل عام وانتِ بخير

1:22 PM  
Blogger مريم said...

حدوتة
منور يا سيدى
تعمق براحتك خااالص
المدونة مدونتك وبعدين احنا اسكندرانية زى بعض
سلام

...
angelic devil
كلامك احسن اعتذار عن التاخير
ولو انى مقصرة بشكل يكسف
يعنى انتى مش مضطرة تعتذرى

بس بينى وبينك انا بحترم وجهة نظر اصحابى ومش بحب افرض عليهم رايي وهما نسبيا معاهم حق
عشان احنا فى مجتمع فضولى وبيحب التطفل على الناس

وصدقينى انا مقتنعة تماما انى عابرة سبيل والدنيا دى بطولها وعرضها مش اكتر من مجرد منفى للانسان
بس ربنا مخلقش فينا الرغبات من فراغ
الامنيات بتوجعنى وانا بشوفها بتدبل قدامى
مع انى عارفة ان مفيش حاجة باقية
بس احنا هنعيش مرة واحدة

بشكرك جدا وبعمق وكل سنة وانتى طيبة

...
عالمى ازرق
يا مساء التقصير المتبادل
والله احنا وحشين مع بعض
بس انا عذرى انى متمرمطة من سايبر لسايبر ولو كانت ظروفى مديانى متسع من الوقت مكنتش سيبت مدونة

شكرا على كلامك وامنياتك الجميلة وربنا يخليكى
سلام

8:59 AM  
Blogger أحساس لسه حى...كلام من جوه روح لكل روح said...

عزيزتى
كل سنه وانتى طيبة
اظن لسه بدرى علشان تحكمى على تجربة حياتك ومدى السعادة اللى فيها والكأبة طول ما لسه يمكن باقى سنة
سنة سعيدة ممكن تكون بميت سنة
سلام

7:54 PM  

Post a Comment

<< Home