الكرمة..قلبى المؤمن

قد لا يستطيع صوت الحياة الذى فى ان يصل لاذن الحياة التى فيك ولكن لنتكلم على اى حال لئلا نشعر بوحشة الانفراد

Tuesday, June 26, 2007

شئ من بعيد...دعانى


وصاحب الدعوة هو الصديق العزيز..الطيب..ولو حد سألنى من بعيد فين؟اقوله وانت ماشى كده ع الساحل الشمالى الافريكانى اول ما توصل المغرب اسأل عن الطيب وهم هيودوك على طول

...

الاسئلة هذه المرة عن الكتب الاثيرة لنفسى والكتاب المفضلين لدى..وبادئ ذى بدء يجب على ان اعترف بأنى قارئة فقيرة للغاية..لعدة اسباب..اولها احساسى بعدم الجدوى والذى يطاردنى منذ سنوات ..ويجعلنى اتغاضى عن فعل اى شئ حتى لو كنت احبه..وثانيها ان الكتب التى لدينا فى البيت لا تستهوينى جميعها.. وعندما فكرت فى تكوين مكتبتى الخاصة اصطدمت ببائعى الكتب القديمة..ففى كل مرة اذهب اليهم اشعر بأن هناك نية مبيتة لاستكرادى_فعل استكرد..استكردوه استكرادا فهو كيس جوافة!_ربما ابدو ساذجة ولكننى لا اقبل هذا الاستغلال..وعندما يزغر لى البائع ويقول..السعر ده مينفعش..اشعر بعينه تقول انتى هتعمليلى فيها مثقفة ياختى..فأرد ..قول سعر مناسب عشان انا مش عايزة افاصل ..وعينى تقول..احنا بنشترى طماطم بروح امكم..وينتهى الحوار من دون ان يبيع او اشترى

ورغم ذلك فأننى اشعر بأن القليل الذى اتحصل عليه من الكتب يفيدنى ايما افادة.. ولو اتيحت لى الفرصة وآتانى الله الصبر على القراءة بدلا من طريقتى السخيفة بأختلاس بضعة اسطر من هنا وهناك..فقد اصبح مثقفة حقيقة..والى الاسئلة

...

كيف تعلقتى بها فى الطفولة

فى الطفولة المبكرة؟

اعتقد ان معرفتى بالقراءة كانت عن طريق جريدة الاهرام ومجلة روزاليوسف..ثم بدأت فى قراءة مجلات الاطفال وكنت احب فلاش جدا

...

فى الطفولة المتأخرة؟

انا اذكر جيدا هذا العام الذى سافر فيه ابى لمدة شهر..ووجدت نفسى اقتحم المكتبة التى كنا لا نقربها..ووجدت فيها حوالى مائة كتاب من اصدار اسمه..كتابى..كان يصدر فى اواخر الخمسينات ويحتوى على قصص قصيرة وملخصات من الادب العالمى والمسرحيات وامهات الكتب..وبعض سير المشاهير..وكانت ممتعة جدا ..كما طالعت فيها الكثير من اللوحات المشهورة..ومن خلالها عرفت اسماء الكثير من الكتاب واشهر اعمالهم..لذلك يظن البعض انى مثقفة وواسعة الاطلاع..وفى الحقيقة انا لست سوى ربيبة مطبوعات كتابى

...

كتاب قرأت لهم ومازلت وسأظل؟

جبران خليل جبران_نجيب محفوظ_صنع الله ابراهيم_محمد الغزالى_محمد حسنين هيكل_فهمى هويدى_الفاجومى_صلاح جاهين_امل دنقل

...

كتاب ما عدت اقرأ لهم وما احببت يوما قراءة اعمالهم؟

لا استطيع تحديد اسم..ولكن من المؤكد ان هناك اشياء حين اقرأها ترفع ضغط دمى فعلا وليس مجازا مثل من يفتشون فى الضمائر ومن يزينوا سياسة النظام بأى شكل..ومروجى العلمانية ومناهضى التدين بشكل عام

...

كتب احب ان ترافقنى اينما حللت وحيثما ارتحلت؟

طبعا القرءان لا يفارقه مؤمن..وعموما انا تستهوينى الكتابة ذات البعد الفلسفى فى الادب..واحب الكاتب الذى يقدم فكرته بطريقة منطقية وواضحة فى السياسة..واى كتاب به هذه الرائحة لن افارقه

...

كتب على رأس قائمة اهتماماتى؟

تفسير القرءان العظيم لابن كثير

مشكلات فى طريق الحياة الاسلامية للغزالى

خريف الغضب لهيكل_طبعا احبه لان هيكل فيه قال عن السادات ما قاله مالك فى الخمر

...

كتب اقرأها او بصدد قراءتها؟

الله والانسان لمصطفى محمود_حياة محمد للعقاد_زقاق المدق لمحفوظ

...

مقتطفات من احد الكتب الاثيرة لدى؟

ليست قيمة الانسان بما يبلغه بل بما يتوق لبلوغه

...

العقل اسفنجة والقلب جدول ..أفليس بالغريب ان اكثرنا يؤثرون الامتصاص على الانطلاق

...

كثير من المذاهب كزجاج النافذة نرى الحقيقة من خلالها ولكنها تفصلنا عن الحقيقة

...

اذا بلغت قلب الحياة تجد الجمال فى كل شئ حتى فى العيون المتعامية عن الجمال

...

عندما يلمس الرجل بيده يد المرأة يلمس كلاهما قلب الابدية

...

الجمال العظيم يأسرنى ولكن الجمال الأعظم يحررنى من اسر ذاته

...

قالت امرأة ..كيف لا تكون الحرب مقدسة وقد مات فيها ابنى

من رمل وزبد لجبران

14 Comments:

Blogger سندباد said...

ازيك
فاقد الشئ لا يعطيه والقراءة بتدينا حاجة كده مش بنحس بيها الا واحنا بنمسك القلم وبنكتب

12:38 PM  
Blogger ألطيبُ said...

مريومة
اولا انا اعلن عن كامل غيظي واستنكاري من سندباد الذي سبقني وما كان عليه ذلك لاني كنت احب ان اكون الاول لكن وبروح طيبة حفوتهاله المرة دي ؟؟
تانيا زكالعادة كلماتك جميلة وذات نكهة خاصة تقول ان هذه هي مريم
ثالثا كثيرون الذين اشتركنا في محبتهم من الكتاب والكتب وعلى راسها خريف الغضب للرائع محمد حسنين هيكل
بعدين ايه المقدمة الجميلة دي ؟؟ تستاهلي عليها .... ولا بلاش ههههه
اتمنى ان تكتي اكثر يا مريم فكتاباتك تسعدني ومن المؤكد انها تسعد الكثيرين ايضا
دمت
تحياتي
الطيب

2:28 PM  
Blogger الطائر الحزين said...

تحياتى تحياتى تحياتى
بارك الله فيك
عارفة كنت انوى وان شاء الله سافعل بعد كل تدوينة أن اكتب حكمة فى أخرها سواء كانت مرتبطة او لم ترتبط بالموضوع ان ما تتحدثي عنه وان كانت سيرة ذاتية الا انها منفعة عامة
طبعا العقاد مفيش تعليق وايضا هيكل لانه يكتب من وثائق يعنى معاه الدليل وكمان كلامة يكون به بعض المنطقية وان اختلفنا مع اتجاهه عجبنى مقولة له فى حلقاتة على الجزيرة لما بيقول ان اى رئيس فى العالم المفترض انه يحمل هم امتة من يستطيع ان يحمل هذا الهم والكرب كل هذه السنوات اين له من العقل ا اعتقد ان يسع عقلة كل هذا مهما اؤتى من حكمة و من فطنة اخرة دورتين بعدها لازم يسلم الراية

اما جبران بلاش احسن
بجد تحياتى

12:05 AM  
Blogger مريم said...

سندباد
فعلا القراية بتفرق
تخيل انا كل كتابتى دى ومن غير خلفية ثرية
شوف بقى لو اتثقفت بجد
ده انا هلعلع

شكرا يا زعيم


...


طيب
انا مش قلت لك فبل كده انت دائما سابق
بس والله بترفع من روحى المعدنية المصدية
وانا مبسوطة ان المقدمة عجبتك
ولو انى كان نفسى اطول شوية
واسيحلك زى ما بتسيحلى
بس المرة الجاية بقى
سلااااااااااااام


...

الطائر الحزين
يا سيدى نفعنا الله واياكم
طبعا هيكل ده مشكلة
والعقاد اسم على مسمى يعقد فعلا

اشكرك جدا

2:42 AM  
Blogger FemTo said...

انا برضه بحب القراية ..بس غالبا بتبقى قصص زى " ما وراء الطبيعة " و "ملف المستقبل " وكتب عن مجال شغلى وهواياتى الكومبيوترية ..بس انوى باذن الله اقرا قريب للدكتور مصطفى محمود ..تحياتى لكى يا ريم

5:13 AM  
Blogger yasmina said...

رائعة بحبك للقراءة
اشجعك جدا
لاني من عشاق القراءة
ولا اذكر نفسي يوما دون كتاب بيدي منذ تعلمت القراءة

فخير جليس لي في الزمان كتاب
وانا عندي بوست عن نفس الموضوع ممكن تشوفيه

استمري
سلام

12:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

انتى ناصرية؟؟؟؟؟؟!!!!!!!



"هذه الصفحة لم تغسلها الرقابة، و لكنها غسلت بصابون نابلسى شاهين"


شكراً، سلامو عليكوا

1:04 PM  
Blogger مريم said...

فيمتو
انا كل الناس اللى قابلتها تقريبا
بتقرا الروايات دى الا انا
اصلى مجتليش الفرصة انى اتعلق بيها فى صغرى
بس مش مشكلة تقرا ايه المهم تقرا
شكرا ع الزيارة ومنورنى


...

ياسمينا
والله انت اللى رائعة وجميلة
وثقافتك واضحة ولا تخطئها العين
اكيد هدور ع البوست واقراه

اشكرك جدا


...

زيدان
فى ايه يا ابنى؟
ايه الخضة دى
انت مقرتش اقوال جبران
انا ماليش فى المذاهب عموما
لست ناصرية ولكننى احب ناااااااصر

وخد نابلسى بتاعك ده استحمى بيه
سلام

9:07 AM  
Blogger نقطة مية said...

مقدمة تتميز بخفة الدم...
احييكي على ذوقك في اختيار الكتاب الذين ستظلين تقرأي لهم...
و احييكي على المدونة الرائعة

تحياتي

1:40 PM  
Blogger sherif gharib said...

ازيك يا اسكندرانيه
انتى لمستينى قوى فى حكايه الفقر فى القراءه اللى لازمنى الفتره اللى فاتت جدا يمكن يكون لنفس الاسباب اللى انتى طرحتيها
عارف انا البائعين اللى قصدك عليهم دول
النبى دانيال بقى كده
هههههههه
استطيع ان استشف من اجاباتك بلمحه من التدين و رغبه فى التعمق فى الامور الدينيه المتعلقه بالحياه
تحياتى يا نجمه اسكندر

4:50 AM  
Blogger Ehab said...

ازيك يا مريم
جميل البوست بتعجبني صراحتك في الردود دايما بحس ان احنا عايشين معاكي جوه حياتك
انا بحب سلسلة كتابي جدا بس كنت بشتريها مسعمله وطالع عينيها من سوق للحاجات المستعمله قريب من بيتي
تحياتي
وسلامي للأسكندريه في الحر الفظيع اللي احنا فيه هنا
سلاااااااااااااااام

10:04 PM  
Blogger hesterua said...

قشطة مريوم

كنت بتقرا كتابى زيى


اكيد ريحة الكتب القديمة مفارقتكيش

12:52 AM  
Blogger احساس لسه حى said...

عزيزتى
ما احلى الكتاب بس الكتاب زى الانسان ممكن يكون صادق وممكن كداب وممكن يخدعك وممكن يصرخ فيكى ممكن يعيشك وهم وتفكريه حقيقه وممكن يبينلك الحقيقه وتشكى فيها دائما تاكدى من الكتاب وحقائق الكتاب
سلاااااااااااااام

12:56 AM  
Blogger مريم said...

نقطة ميه
ده ايه الطراوة اللى شعشعت فى المدونة دى
منورانى واشكرك جدا على رأيك فى مدونتى المتواضعة


...

شريف
انت اللى عامل ايه يا ابو اسكندر
بس بجد النبى دانيال ده عقدنى
انا بفكر افجره وارتاح ولا المكتبات بتاعة محطة الرمل
متلاقيش عندهم اللى انت عايزه ابدا

على فكرة حكاية لمحة تدين دى تقلل من شأنى
انا بعتبر الدين هو القيمة رقم واحد والداعم الاول فى كل مبادئى
يا ابنى ده انا اهلى مسميينى الشيخة


...
ايهاب
والله يا هوبا انا رافعة شعار الصراحة راحة
بس من غير حاحا
بالنسبة لكتابى فانا ابويا اخده شروة واحدة ومعظم الكتب كانت حالتها جيدة
الدنيا حظوظ بقى
سلاااااااااام


...
زيفاجو
قشطة يا ابو حميشو
كتابى ده نبع معرفتى والله

كنت كل يوم بصطبح بمذكرات كازانوفا
حاجة لاللى خالص
سلام يا بورسعيدى


...
حسام
اكيد فى كتب بتكدب وتخدع بس فى كتب تانية بتكشف الخداع
المهم متبقاش احادى وتقرا للكل
وهتلاقى قلبك يفتيك

سلام

2:09 AM  

Post a Comment

<< Home