الكرمة..قلبى المؤمن

قد لا يستطيع صوت الحياة الذى فى ان يصل لاذن الحياة التى فيك ولكن لنتكلم على اى حال لئلا نشعر بوحشة الانفراد

Sunday, December 23, 2007

حنا السكران..واوراق..ورجل آت


يعلمنى صوتها كيف أشفق على نفسى..وعلى الناس والحيوان والجماد

روح تخاطب روح فلا أعصى له امر..لو كان أحدا آخر أوصانى بألا أنسى هذا الرجل السكران ..لكنت أرتحت ونسيته..ولكن صوت فيروز الرحيم له سلطان..فما عدت انسى حنا السكران

كثيرا ما تجنبت الأستماع الى الأغنية وكأنى أتجنب لقاءه..وبالرغم من ذلك لا انساه..تأتينى صورته من بين الغيم..يلاحقنى وكله عزم و أصرار على ان يمسك بيدى و يصحبنى فى الطرقات..يسير مترنحاوهو يحكى قصته الأليمة ..و انا لا اريد ان اسمع..لا أريد أن أعرف التفاصيل التى عشتها

حنا السكرا ن هذا الزلمة المسكين..لا يعرف انى مثله وان حياتى تشبه حياته لأبعد مدى ..وربما كنت سأسير يوما مترنحة الى جواره..لولا الدمع الذى رأيته طافرا من عينه فعرفت أن خمره لا تداوى

يعاقرها بعدما صارت تجرى فى جسده مجرى الدم..ولكن بلا سلوى ولا نسيان..فقط من أجل التبجح..كى يقف على أقدامه يواجه الدنيا ويصب عليها اللعنات..يشمر عن ساعديه بوجهها ويصرخ..ها أنا يا بنت القحبة..ما عدت اخشى شئ..وما عدت أملك شئ

الكثير والكثير من الضربات توالت على رأس حنا السكران لم يكن أقساها على الاطلاق حبه المستحيل لبنت الجيران

وحين يمتزج ألمى بألمه..نتكئ على جدار قديم كتف بكتف..وصوت فيروز مهزوم أمام مصيرنا المحتوم

...

وأنا ..أتحسس رأسى ..لا شئ ظاهرى ولكن الصداع هنا بالتأكيد..فما أن ألامس رأسى حتى يتحدانى بتغيير موجاته القاتلة من اليمين الى اليسار ومن اليسار الى اليمين..وكان أصله فى المنتصف تماما قبل أن يتشعب الى كل الرأس..أشعر بها وكأنها اوتارا تنتظر يدى لتصدر صوتها الكئيب..أنينها المقبض المخيف الذى يشبه صوت الساحرات

لعنة تسكن رأسى وجرح يسكن قلبى..وهواية حمقاء لا أدرى كيف تعلمتها..فبعدما عجزت عن حمل همى صرت أبحث عن هموم أخرى ..وكأنى بنفسى تقول ما يضير الشاه سلخها بعد ذبحها

أحمل هم الأوراق..الأوراق التى شهدت ميلاد الكذبة..حين مالت رأس على الأوراق لتخط شعرا..وأحرف أسمى تتأرجح أمامها..فكان الشعر لى..كرمال عيونى..قبل أن يصير بلا ثمن وبلا داعى

فالكلمات التى لا تعنى شئ لكاتبها ..تفقد قيمتها..مهما آمنت بها فمصيرها الرماد ما دام الكاتب قد كفر

كل الحنين والعطف والأحتياج والشوق الذى ذاب بها ..سيموت..بل مات وما عاد له أثر..وأنا الآن بحماقتى المعهودة..أحمل هم الأوراق

بالرغم من انى اعرف جيدا انها قد تكون تمزقت أو ألقيت فى زاوية متربة ومنسية..و سيأتى يوم تسأل فيه امرأة أخرى عن سر الأوراق..فيجيبها الكاتب_الذى كفر_بأنها لا شئ يذكر..فتندفع الأيدى المجنونة لتمزيق الأوراق بغضب..وهى تتمنى لو تصفع وجهى ألف مرة ..لأنى سمحت لنفسى يوما بأن أشارك رجلها المنشود فراشا وهميا

وهل يحزن القلب المؤمن على كذب

...

فى يوم آخر سألقاه..وحيدا مثلى ..حزينا مثلى..ثائرا مثلى..وسأكون امرأة أخرى..امرأة تمرست بالضياع فلم تعد تخشاه

قلبى يحدثنى بأنه يراه..يلا يكف حديثه عن نبيه المنتظر..يشد على يدى كى لا أستسلم للحذر..فالعشق مكمنه الخطر..خبرنى يوما انه رجل يستحق تحمل الألم

وأنا عاهدته بأن أضع عنى خجلى يوم نلقاه..أتدثر بالوقاحة مرة بعمرى..لأحتضنه بعنف وأقبله بضراوة فالوقت حان لترتفع آهاتنا الى السماء..نلقى باللعنات على الحمقى والجبناء والقساة وكل من تحيط بى أعينهم الجاهلة حين أبكى على كفى

يومها سأبكى على كتفه وسيلتئم جرحى على جرحه..فهو آت

لن أشحذ المحبة من الراحلين بعد اليوم

18 Comments:

Blogger hesterua said...

ايه الجو الأزرق ده
فيروزى حبة

بس بكره هتبكى
م الفرحة بس

روقى يا برنسيسة

12:01 PM  
Blogger محمود محمد حسن said...

وانهدت الدكان ، و اتعمر بيت جديد ، وبعده حنا السكران ، على حيطان النسيان ، عم بيصور بنت الجيران ،،،

مسكين حنا السكران ،ومساكين كل من ساروا على دربه

12:35 PM  
Blogger اسكندراني اوي said...

حنا البسكران

لكل منا سكرت اللتي يهرب بها من واقعه

في كلمه كده في البوست ضربتني في عيني بالبوكس

ممكن تشيليها

1:27 PM  
Blogger shreen said...

مريم
حبيتى
كل ده جواكى
انا فعلا بكيت وانا اقرأ البوست

علمت على الجمل اللى كنت هاحطهالك فى التعليق
واقولك اثرت فيا

لقتنى هاعلم على البوست كله

لعلمك
انا مش عارفه اغنية فيروز دى

بس حبيتها من كلامك وشرحك
وهانزلها واسمعها


فالكلمات التى لا تعنى شئ لكاتبها ..تفقد قيمتها..مهما آمنت بها فمصيرها الرماد ما دام الكاتب قد كف



وحين يمتزج ألمى بألمه..نتكئ على جدار قديم كتف بكتف..وصوت فيروز مهزوم أمام مصيرنا المحتوم


فى يوم آخر سألقاه..وحيدا مثلى ..حزينا مثلى..ثائرا مثلى..وسأكون امرأة أخرى..امرأة تمرست بالضياع فلم تعد تخشاه

قلبى يحدثنى بأنه يراه..يلا يكف حديثه عن نبيه المنتظر..يشد على يدى كى لا أستسلم للحذر..فالعشق مكمنه الخطر..خبرنى يوما انه رجل يستحق تحمل الألم

وأنا عاهدته بأن أضع عنى خجلى يوم نلقاه..أتدثر بالوقاحة مرة بعمرى..لأحتضنه بعنف وأقبله بضراوة فالوقت حان لترتفع آهاتنا الى السماء..نلقى باللعنات على الحمقى والجبناء والقساة وكل من تحيط بى أعينهم الجاهلة حين أبكى على كفى

يومها سأبكى على كتفه وسيلتئم جرحى على جرحه..فهو آت

لن أشحذ المحبة من الراحلين بعد اليوم

وانا مثلك لن اشحذ الحب من الراحلين بعد اليوم

3:18 PM  
Blogger الطائر الحزين said...

الكلمات التى لا تعنى شىء لكاتبها تفقد قيمتها

وانت كل حرف سطرتية يمثل لك كتابا خطه قلم الزمن فى حياتك وحفر فى قلبك آلاف الهموم لك ولغيرك ولما فاض قلبك بهمومك حملت على كتفك هم الكثير واندمجت همومكما

انها تجربة شعرية فريدة عشتيها فى وهمك وخيالك وتجسدت واقعا مريرا مرا فى حياتك حتى اصبح الامل الذى تسعى له هو الضياع ليأتلف قلبك مع من ضاعوا

ملحوظة

ليس كل الراحلين يصلحوا لان نشحذ منهم شىء

لكن هناك من يعطونا دون حتى ان نطلب أو نهتم

جميل جدا ما سطرته يدك وما خطة قلمك

تحياتى

11:30 PM  
Blogger yasmina said...

وييه ييه يا سهر الليالي

فيروز رائعة وانت صورتي الحالة بشكل اروع

الراحلين لا يستحقون ان تشحذي منهم الحب
انتظري من هو ات فسياتي يوما حتما لا محالة يا صديقتي


مع انني كنت اتمنى ان ارحل
من الالم والعذاب

5:53 AM  
Blogger Lemonada said...

كل دة يا مريومة
طب لي كدة
عارفة كل مرة بتبهريني اكثر واكثر
روقي يا جميل
لو احتيجتي اي مساعدة ابعتيلي على عنواني الالكتروني في المدونة عندي موجود وحكلمك
تحياتي

4:29 AM  
Blogger angelic devil said...

تصوير رائع
لحالة من انعدام الوزن و الفكر
بعد ان فقد ما كان يهديهم

تصوير أروع لحنا السكران
ع حيطان النسيان
حيطان كتلك الكلمات
حيطان كتلك اللحظات
حيطان كتلك الأفكار
حيطان هدمتها الأقدار
حيطان اصبحت ام كانت بالفعل في طي النسيان

تحياتي لفيروز
لحنا السكران
و كل التحيات و الحب اليك

7:46 AM  
Blogger حـــــدوتـــــة said...

حرام عليكى مش كدة انتى عايزة تعملى فينا اية
اولا السكر مش هو الحل لاى مشكلة
ثانيا مفيش حاجة تستاهل ان الواحد يضيع عمره وهو سكران عشانها
ثالثا الحب اللى من النوع ده حب مريض ويودى صاحبة فى داهية دنيا واخرة
والواحد لما يقع فى مشكلة ذى ديه المفروض انه يقرب من ربنا ويدعيله انا هقولك على دعاء انشاء الله هيريحك ادعى وقولى
اللهم لا تذهب قلبى الى ما صرفته عنى

10:48 AM  
Blogger أحساس لسه حى...كلام من جوه روح لكل روح said...

عزيزتى
لو كان الخمر يداوى وجع القلوب لاحلت الخمر لاكنها هروب من الواقع
الحب المستحيل والحب من طرف واحد
اشياء تألمنا اه تحزنا ماشى
لاكن الدنيا بها كتير من الاشياء والجمال اللى يمكن ان يكون اهم من الحب لانه حب من نوع اخر حب العاشقين حب روح وجسد واى حب اخر حب روح فقط ايهما اجمل فى رائيك
تحياتى احساسك جميل
سلام

7:48 PM  
Blogger سندباد said...

صاحبة المفاجات والانفرادات دائما
بجد بوست ليه طعم فيروزي بطعم عقلك تحياي الخالصة ليكي واسف علي تقصيري

1:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

مليان شجن وحنين
ودفا
وحب
وشعر
وهم
اوعي في يوم تشحتي الحب من حد

2:48 AM  
Blogger مريم said...

زيفاجو
ابو حميد وعدت فأوفيت
منور يا بورسعيدى

بس ده مش ازرق ده كوبيا بعيد عنك
بس هى دى الحقيقة من غير زواق
حزن وهم ودموع ..هى دى حياتى يا برنس
سلام

...
محمود ماجد
مساكين جداجدا وتجوز عليهم الصدقة كمان
بس ربنا كبير يا ابو حنفى
منور

...
اسكندرانى اوى
ازيك يا ابو اسكندر سلامة عينك يا جميل
انا عارفة الكلمة اللى ضايقتم بس انا عايزة اقولك ان جوايا رقيب صعب وابن كلب كمان هو ضميرى
ولو كنت حسيت انها تقيلة اوى مكنتش كتبتها بس انا عارفة انى بكلم ناس فاهمة سلطان الكتابة والرغبة فى التعبير وان دى شطحات ممكنة
مش هشيلها ومن غير زعل يا ابو اسكندر

...
شيرين
مش عارفة اعمل ايه فى قلمى الملعون ده اللى بيبكيكى يا شيرى
بس وحياتك اللى انتى علمتى عليه هو الاقرب ليا انا كمان
بس انا عايزاكى توعدينى انك متشحتشين حب من اللى مشيوا عشان العنبر اياه ده متعب اوى

...
الطائر الحزين
انا عايزة اقولك انى مندهشة من نفسى جدا
ومن تغير نظرتى للضياع
يظهر انى عايزة اصاحبه بعد ما حسيت انه مش هيفارقنى
كلامى فيه تشاؤم ويأس
مع انى بجد بحب الحياة جدا ونفسى هى كمان تحبنى
شكرا على كل كلمة

...
ياسمينا
ازيك يا ياسمين
شكرا يا ستى على جرعة التفاؤل
والله انا متنياه ان شالله يكون ابن كلب حتى
ههههههههههه

لما ييجى هبقى اقولك
سلام

12:15 PM  
Blogger مريم said...

ليمونادة
اه يا اختى شفتى اللى انا شايلاه
ولسه موقعتش كمان ..والله دى معجزة
شكرا يا ليمو بس انا لو كلمتك لما اكتئب انا كده هكلمك كل يوم صبح وليل وانتى مش ناقصانى
شايلينك للكبيرة يا ليمو

...
angelic devil
انا اللى بجد بحييكى على كل كلمة بتكتبيهالى
ردك اجمل من الموضوع اصلا

بس يظهر ان قعدتى على الاطلال هتطول

...
حدوتة
حرام عليك انت يا جدع
انت ناقص تعملى محضر سكر وعربدة
انا عمرى ما اتمنيت اغيب عن وعيي وعارفة ان الغياب مش حل وانا كمان بدعى ربنا وعمرى ما لجأت لحد غيره
وه بقى يحلها من عنده

شكرا يا معلم

...
احساس برضه حى

احلى حب هوه اللى يديك اللى انت محتاجله
الحب اللى يمنح من غير تمن او حدود
وانا مستنية الحب ده

احييك

...
سندباد
من غير اعتذار يا عمنا دى مدونتك يا راجل
وشكرا ع الكلمتين الجامدين دول
منور


...
مصطفى السيد

ازيك يا فنان
ربنا يخليك وشكرا على كل كلمة بجد
بس حكاية ابطل شحاتة دى موعدكش
انا كتبت كده فنجرة بق مش اكتر بس الحقيقة انا لما بحب ببقى حاجة نيلة خالص
ربنا معايا

12:27 PM  
Blogger dandana said...

كنت هاقولك مصطفى عنده حق..
ماتشحتيش الحب من حد

بس

وسأكون امرأة أخرى..امرأة تمرست بالضياع فلم تعد تخشاه

الجملة دى رجعتنى تانى للبوست...
امرأة حبت بكل الشكل دا اللى يخليها تختار تمرس شئ موجع اوى زى الضياع...تبقى امرأة..مسكينة..يليق بها ان تستجدى اى شئ...الحب..و غيره


شجية

8:34 AM  
Blogger مريم said...

دندنة
انا مش بدارى ضعفى ومعترفة بيه
انا فعلا مسكينة

بس انا كتبت الجملة دى عشان ادبس نفسى
يمكن افتكرها فى المستقبل وانفذها فعلا

9:05 AM  
Blogger محمد حمدي said...

احلى حاجه فى البوست

لن أشحذ المحبة من الراحلين بعد اليوم

تحياتى

11:03 PM  
Blogger مريم said...

محمد حمدى
وانا كمان يا محمد عجبتنى
بس مين بقى العيلة اللى هتهرب من تنفيذ ده؟

اكيد انا

10:36 AM  

Post a Comment

<< Home