الكرمة..قلبى المؤمن

قد لا يستطيع صوت الحياة الذى فى ان يصل لاذن الحياة التى فيك ولكن لنتكلم على اى حال لئلا نشعر بوحشة الانفراد

Wednesday, February 13, 2008

valentine


من 11 شهر5 الى 11 شهر 2 تسع شهور باليوم

تسع شهور ثم أخيرا تمخض الجبل اللى هو انا وولد..مش فأرا يا أوغاد ..انما أبتسامة..مجرد ابتسامة ناعمة ورقيقة وعذبة بما يليق بأبتسامة حقيقية

أبتسامة رضا..أبتسامة تحقق وأمتنان للقدر الذى أحسنت الظن به فمنحنى ما أرجو وأنتظر ..و أنا ما كنت أرجو أكثر من نهاية محترمة وشيك لعلاقة كانت رائعة جدا .. تعرفت من خلالها على أشياء كثيرة وجميلةأوجدها الله فى الدنيا لتخفف عنا الكثير من أعباءها وشجونها

أود أن أسجل أعجابى الشديد بالبتاع ده اللى أسمه أمل..والله العظيم رائع فعلا

...

ويبقى السؤال..مين الأهبل العبيط اللى قال أن الحب مينفعش يتحول لعلاقة فيها مودة وأحترام؟..

الاجابة..أنا.!!..ولأنى لا أخشى قول الحق ولا أتعالى على فكرة المراجعة ..فقد راجعت نفسى منذ زمن فى هذا الشأن..وأستطعت اخيرا أن أقنع الرجل الطيب الذى أحببته فى ماضى قريب بأن العشق الذى حملته له يوما قد تحول الى الكثير من التقدير والاحترام الذى كان موجودا منذ البداية ولكن عشقى كان يطغى على ما سواه

لم أدرك بعقلى الصغير ان بكائى وشكواى المستمرة بين ايديكم سترسم فى أذهانكم صورة خاطئة عنه وتجعله ايضا يتصور أنى احمل قلبا قاسيا وهو الذى لم يقسو يوما..وانما كل ما فى الأمر أننى حين اشكو..بتشحتف..فتأتى ردود أفعال القارئ بين انسيه او سيبك منه او احنا نروح القسم بقى

بالرغم من انى احببت رجلا قلما يوجد مثله وما حدث بيننا كان سؤ حظ وسؤ تقدير ..وسؤ توقيت ..وسوءات كثيرة حدثت رغم أنفى وأنفه

الحب..جميل..ويستحق أن يكون ذكرى جميلة

...

وانتوا بقى عاملين ايه دلوقت؟

انا فى الفالنتين ده قررت احتفل مع أشباهى من البتوع السينجلز على أساس ان الكابلز مقضيينها ومش محتاجين منى حاجة

بصوا بقى..انا مش عايزاكوا تشيلوا فى قلبكوا ولا تحقدوا على اى حد أبدا..وأوعوا تفتكروا أن الحب دباديب وارانيب وقلب أحمر..الحب فى القلب..طبعا ده مش اكتشاف ولا عبقرية منى لكن لازم يكون فيه ايمان عميق بالكلام ده..ومنسمحش لبعض الراغبين فى استغلال المشاعر الانسانية لتحقيق مكاسب مادية تجارية رأسمالية برجوازية متعفنة..بأنهم يلعبوا فى دماغنا ويخلونا نحس ان الحب بيتباع فى محلات الهدايا

أيها الأخوة السينجلز..دعونى أعلنها مدوية ..احنا بنحب ..والله العظيم بنحب ومتدهولين كمان..انتوا بتحبوا وانا بحب رجل ما قاعد دلوقتى فى مكان ما ..بيلثم قهوته..او يشرب ينسونه او حتى بيلعب فى مناخيره ..المهم انه قاعد ومستنينى زى ما انا مستنياه..وهييجى يعنى هييجى غصب عن عين أمه

المهم اننا منفقدش الامل مع الحب حتى لو كان اليومين دول بيستعبط وعامل نفسه ميت.. بس احنا بقى قاعدين له ..ورانا ايه..ورانا اييييييييييه؟

كل سنة وانتوا طيبين ..يا وحدانيين

...

لو مقدرتش تضحك

..متدمعش ومتبكيش

وان مفضلش معاك غير قلبك

اوعى تخاف

..مش هتموت

هتعيش

وان سألوك الناس عن ضى

جوه عيونك مبيلمعش

..متخبيش

قول لهم العيب مش منى

ده العيب فى الضى

23 Comments:

Blogger حـــــدوتـــــة said...

اولا كل سنة وانتى طيبة
ثانيا انا زعلان منك عشان مسحتى التعليق بتاعى فى الموضوع اللى فات مع انى مكتبتش حاجة تزعلك بس ولا يهمك يا سيتى وفداكى مليون تعليق

ثالثا اية البوست الجامد دة والله رفعتى معنوياتى انا كنت قاعد حزين من الوحدة وبقول كل الاحبة اتنين اتنين وانت يا قلبى حبيبك فين لحد ما قريت البوست وفكرت ذى ما قولتى ان فى بنت لسة معرفهاش قاعدة دلوتى بعيد عنى بس هيجى اليوم اللى هقبلها واقولها انى استنتها كتير و حبتها من قبل ما اشوفها
تحياتى على البوست الجميل والاحساس الرائع

5:31 AM  
Blogger مريم said...

حدوتة
اولا وانت طيب
ثانيا انا طبعا ممسحتش حاجة اكيد التعليق اصلا منزلش
بتحصل يا معلم وبلاش سوء الظن ده
وثالثا الحمد لله ان كلامى اقنعك ورفع من معنوياتك كمان
وشكرا جدا جدا

11:20 AM  
Blogger Ahmed Zidan said...

مريم... وحشني كلامك و مدونتك، بس رجعت ملقتش فاتني كتير، لكن امتحانات و سفريات بقه و كلام من ده...

أنا مررتلك تاج، هما تاجان للإيضاح يعني... لول!

هتلاقيهم في الرابط ده:
http://ahmedzidan.spaces.live.com/blog/cns!F79ADBDF8404CEA1!1861.entry

أحب أسمع إجاباتك عليهم كلهم...
يالا، و هابي فالنتين!

أحمد زيدان
http://ahmedzidan.spaces.live.com

12:57 PM  
Blogger كريم بهي said...

مريم
انتى جميلة اوى
اوى
اوى
انا قريت البروفيل بتاعك وعجبنى جدا انك دخلت البلوج عشان تفضفضى واحنا بقى اللى هنسأل عليكي
اقصد المدونين بس يارب متزهقيش مننا
وبمناسبة الفلانتينز
كل سنة وانت حبيبة
وكل حب وانتى طيبة
وكل لحظة وقلبك بيدق
وكل ثانية بتقولك بحبك

تحياتى جدا
ومدونتك عجبانة جدا
واتمنى نبقى صحاب
وياريت لو تزورينى كمان
دى دعوة منى

باباي مؤقت
كريم بهي

12:00 PM  
Blogger الفارس الملثم said...

اكيد الحب عمره ما كان دباديب او شئ بنمسكه في ايدينا عشان نقدر قيمته ونقول حب الانسان ده يسوي كام

الحب احساس قوي جوانا يمثل النبض لقلوبناولو ملقناش انسان نعطيه الاحساس بنشعر بتعاسة لاتوصف او نحول مشاعرنا لمداد نسكبه علي الورق نعبر فيه عن اللي جوانا من خلال كلمات

بلوج رائع حقيقي

وتقبلي مروري

6:23 PM  
Blogger vetrinary said...

تلج
نبيت
تكعيبه عنب
تعريشة فوق قلب ال ولد
لجلن تصونه م الغرق
عيل
لونه حزين
قلبه حزين
كله حزين
حفر الزمن ف وشه جعده

ابدعتى يا مريم

10:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

كلامك طبطبة رقيقة على كل اللي بيدوروا على الحب وفاكرين إنه عند ناس تانية

ياما ناس كوبلز فعلا بس ميعرفوش الحب

الحب جوانا
وهو اللي بيلاقي الشريك
مش العكس

لك محبتي

5:47 AM  
Blogger غني يابهيه said...

اللى يلاقى الحب لازم يمسك فيه بايده وسنانه
والحب لازم يكون فى موده واحترام
كنت داخل انام ولما لقيت ان انتى بلدياتى من اسكندريه
قلت لازم امسى

5:52 PM  
Blogger مريم said...

احمد زيدان
ازيك يا احمد
بتغيب وترجع تفتكرنى والله فيك الخير

ان شاء الله هجاوب عليهم البوست الجاى
سلام

...
كريم بهى
ايه الكلام الكبير ده ..ربنا يخليك
انا رحت عندك ولقيت حزن ووجع وحاجات من دى

يظهر ان انت كمان محتاج دعا يا ابنى
كل سنة وانت طيب وقلبك جميل
سلام

...
الفارس الملثم
يعنى عموما الحب حاجة مهمة وجميلة وتأثيره ايجابى مهما كان حتى لو من طرف واحد
ربنا يديم علينا نعمة القلوب اللى بتحب
سلام

...
مزاجنجى

شكرا يا باشا
وانت كمان مبدع من يومك

منورنى

...
جمهورية مصر العربية

وحياتك بنمسك
ده انا بكلبش فيه زى سونج ما كلبش فى زيدان بس برضه فلت منه
ده قدر يا ابو اسكندر

3:33 AM  
Blogger Muhammad Mammdouh said...

كل سنة وانتى طيبة والسنة الى جاية تبقى اطيب واطيب

10:14 AM  
Blogger shreen said...

مريم
اخيرا شويه سلام
وارتياح نفسى

انت تستحقى كل حاجه جميلة
ربنا يسعدك

وهابلا فالنتين داى
وكلامك كله صح

الحب مش قلبوب حمرا
ولا دباديب ولا ارانيب

الحب فى القلب
وفى العنين
حتى من غير كلام

بحبك جدا
ووحشانى

1:18 PM  
Blogger shreen said...

نسيت اقولك
انى بعشق الاغنيه دى
كان احمد زكى بيغنيها
باحساس رهيب
خلانى ابكى

الله يرحمه

انا كتباها فى كل اجنداتى
وحفظاها
كلماتها جميله

وان سألوك الناس عن ضى

جوه عيونك مبيلمعش

..متخبيش

قول لهم العيب مش منى

ده العيب فى الضى

1:21 PM  
Blogger صوت من مصر said...

العيب فى الضى
ومش منى لانى فعلا لا امتلك شىء سوى تلك الكلمات الى عندى
وعموما بلوج هايل

10:47 PM  
Blogger Ehab said...

سيدي يا سيدي على الكلام الجامد

بس هو السينجلز بس اللي تسلمي عليهم يا سوسه
ربنا يسعدك يارب
--------------------

واخيرا وبعد طول انتظار

كتاب يوميات اتنين مخطوبين نزل يا رجاله في المكتبات والمحلات

متوافر بمكتبة عمر بوك ستور
مكتبة مدبولى
الديوان بالزمالك
مكتبة ساقية الصاوى

وكمان حفل توقيع في: عمر بوك ستور
15 شارع طلعت حرب فوق مطعم فلفله ( عند محطة مترو السادات
من الساعه 6 مساء الى الساعه 9 مساء
وذلك يوم الجمعه الموافق 22 فبراير 2008


وقناة OTV هتيجي تصور حفل توقيع الكتاب
والدعوه عامه وهنبقى لمه
تعالوا شرفونا واحضروا معانا اللحظه دي
كلكم مدعوين

1:25 AM  
Blogger ألطيبُ said...

مريم
بقى انتي من انصار الفالنتين ده وانا مكنتش عارف ؟؟
يا ستي الحب مش محتاج لقديس اسمه فالنتين وبعدين احنا معندناش قديسين لا في دينا ولا تقاليدنا ولا تراثنا
؟؟؟؟
بعد المحاضرة دي نرجع لموضوع السنكلز والكوبلز ؟؟ ايه الكلام الجامد ده ؟؟ لكن ورغم خفة الظل المعتادة من مريومة الجميلة الا انني ما زلت اشعر بانك تعانين واتمنى لك من كل قلبي ان تتخطي المرحلة وان يهنأ البال
لك مني كل المودة
الطيب

1:40 AM  
Blogger Hannoda said...

كلامك جميل قوي وتدفقه حسسني بوحده انت سعيده فيها باكتشاف جميل

يارب ما يديمهاو أمنياتك تتحقق

أجمل حب في الكون هو اللي مدفي وسط الاحترام
حتى لو كان من غير وصال.. حتى لو اتملى فراق .. بيفضل جميل و عزيز
وغيره بقى في رأيي ما يستحقش انه يكون

كل سنة و انت طيبة و سعيده

11:40 AM  
Blogger مريم said...

مصطفى السيد
والله انا بجد كنت مخبوطة فى دماغى
متزعلش منى على تأخير الرد

وشكرا على كلامك وتفهمك
فعلا الحب موجود والطاقة متحفزة بس ناقص الشريك
المشكلة انه بيعمل ضغط ع الاعصاب يا درش

4:04 PM  
Blogger مريم said...

محمد ممدوح

وانت كمان طيب ومتشكرة جدا

...
العزيزة شيرين

يا شيرى احنا متفقين من غير كلام
بس شوفتى يا اختى

حتى لما افرح افرح بالفراق
ده ايه الغم ده

مش بذمتك اغنية احمد زكى الله يرحمه ودموعه اللى خنقته هى احسن حاجة فى موقفى ده

يا رب السنة دى تكون احسن واروق بالحبيب او من غيره

...
صوت من مصر
شكرا يا محمد وان شاء الضى حاله يتعدل
ونغرق فى ضى لحد ما ننور فى الضلمة زى القطط
شفت بقى الافترا

سلام

...
شنكوتى

كيفى كده يا هوبا وبعدين متخلينيش اعملك فرح هنا وشبرا وبنات شبرا

ولا ايه يا معلم؟

...
الطيب

بص يا طيب والله انا مكبره دماغى من كل حاجة ومش معترفة غير بالعيدين الفطر والاضحى
بس مش لازم الغشلقة دى يعنى الموضوع مش كبير
انا بس لقيت الدنيا بقت حمرا حواليا خفت ع العيال السينجلز ياخدوا فى نفسهم ولا حاجة فقلت اطمنهم واطمن نفسى بكلمتين عشان حالتهم النفساوية مش اكتر
وبعدين يا طيب انت لحد امتى هتفضل فاقسنى

انت مخاوى يا عم؟

...
هانودا

ازيك يا هند
والله انا دايما بقول ان اللى يحب ميكرهش

ومينفعش الحب يتحول لاى شئ سلبى

بس كفاية لحد كده احترام والنبى يا رب شوية حب و وله وعشق فى اللفة الجاية
قولى آمين

4:20 PM  
Blogger alexandrany said...

وان سألوك الناس عن ضى


جوه عيونك مبيلمعش

..متخبيش

قول لهم العيب مش منى

ده العيب فى الضى
ايوه بالظبط
العيب مش مني العيب في الضي
عندك حق
تحياتي

1:05 AM  
Blogger shreen said...

مريم
انت سكر

حتى لما افرح افرح بالفراق
ده ايه الغم ده

كلمه زى العسل

ده بقى قدر يا بنتى
الغم للغم
بس نفرح بالغم
احسن ما يغمنا الغم

ايه رأيك فى الفلسفه دى

:)

وحشانى

1:35 PM  
Blogger qwert anime said...

احساس جميل و فريد
المشوار طويل
بس حتوصلى

9:21 AM  
Blogger إبـراهيم ... said...

الله عليكي يا مريم ...

حقيقي إحساس جميـل ، وقناعة محترمة جدًا ، يمكن أنا علمتها لي الدنيا بعد عدد من التوريطات، لكن طلعت بصاداقات محترمة... أيضًا ....
كويس إذًا أنني لست وحدي
وبمناسبة السنجلز فده أمر طبيعي إن الأفراد برضو يحبوا بعض ، أنا مليش ف الفالانتاين داي، لكن لقيتها فرصة أقول للناس الحلوين، أنا برضو بحبكو
***********
على كلٍ ... ده مرور أول، وواضح إنها مدونة متميزة، لإنسانة سكندرية جميــــلة


خالـص تحياتي

7:40 AM  
Blogger مريم said...

اسكندرانى
شكلك زعلان اوى م الضى
ولا يهمك

منورنى
...

شيرين

وكمان حكم والنبى انتى مش شايفة اننا بنعيش فى عبث لا يحتمل
وكمان بنعمل له حكم

طب ليه م الاول ميبقاش الواحد رخم وينفض للحب اساسا

صعب مش كده

...
quert anime

انا مفياش نفس خااالص
يا جدع قول قصير ومتبشرش

منور يا عمنا

...
ابراهيم معايا
ازيك يا ابراهيم
بس انت مش جديد بس تلاقيك نسيت

بس شكرا ع الكلام الجامد ده
ربنا يخليك

سلام

4:32 PM  

Post a Comment

<< Home